Trwa ładowanie...
Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Motywacja w pracy

Avatar placeholder
06.04.2023 11:02
Motywacja w pracy
Motywacja w pracy (Grafika / Shutterstock)

Motywacja do pracy to sprawa indywidualna, zależna od człowieka. Niektórzy pracownicy są motywowani premią, inni własnym rozwojem czy poznawaniem nowych ludzi, a jeszcze inni wspólnym celem firmy. Motywacja pracowników do pracy to podstawa działania każdej firmy. Brak motywacji u pracowników może prowadzić (i zwykle prowadzi) do obniżenia efektywności pracy. Jak się zmotywować do pracy? Jak skutecznie zmotywować pracowników? Co to jest system motywacyjny? I jak indywidualnie motywować się do pracy?

spis treści

1. Motywacja do pracy a pieniądze

Może to brzmi płytko, ale nie oszukujmy się – pracujemy po to, aby zarabiać pieniądze. Nie są one zwykle jedyną naszą motywacją do pracy, ale jednak są ważne. Oto dlaczego:

  • satysfakcjonujące wynagrodzenie pozwala w pełni skupić się na pracy zamiast na szukaniu dodatkowych źródeł utrzymania;
  • rozsądne zarobki pozwalają pracownikom na wyjazdy podczas weekendów i urlopów, i na prawdziwe „doładowanie akumulatorów”;
  • sprawiedliwe wynagrodzenie i system motywacyjny sprawiają, że pracownicy szanują swojego pracodawcę i często pracują dodatkowo, kiedy jest taka potrzeba;
  • zapewnione finanse zapobiegają zmartwieniom i narzekaniom pracowników dotyczących pieniędzy, co zwykle obniża efektywność pracy;
  • zbyt niskie zarobki zmniejszają szanse na utrzymanie najlepszych pracowników w firmie.

Pieniądze dają pracownikom podstawową motywację w pracy. Jeśli mają to zapewnione, można pracować nad motywacją wewnętrzną, niezależną od gratyfikacji zewnętrznych, która jeszcze zwiększy efektywność i skuteczność firmy.

2. Jak skutecznie motywować pracowników?

Zobacz film: "By szczyty zdobywać"

Oto kilka najlepszych sposobów na skuteczne zmotywowanie pracowników do pracy:

  • bardzo ważnym czynnikiem motywującym jest docenienie pracy przez zwierzchnika, nie muszą być to finansowe programy motywacyjne, a zwykłe słowa w stylu: „Dobra robota! Bez ciebie nie udałoby się tego zrealizować”;
  • jasny zakres obowiązków ułatwi pracownikowi ich wypełnianie, należy pamiętać o tym, aby wyznaczane pracownikowi cele były wykonalne i jasne, wówczas nastąpi szybsza identyfikacja z rolą zawodową;
  • komunikacja poprawia motywację – nawet dobry pracownik przestanie przykładać się do pracy, jeśli nie będzie wiedział, jakie znaczenie ma jego praca i dlaczego ma takie, a nie inne wymagania;
  • możliwość doskonalenia zawodowego kusi bardzo wielu pracowników, uniemożliwianie podwładnym uczestniczenia w kursach i szkoleniach, a także ukończenia studiów sprawi, że ich motywacja do pracy szybko spadnie do zera;
  • jasna droga awansu ułatwia pracownikom stawianie sobie wymagań i motywowania się do pracy;
  • finansowe systemy motywacyjne pracowników także są bardzo ważne, jeśli chodzi o budowanie ich zapału do pracy. Znów wracamy do pieniędzy, ale tym razem chodzi np. o dodatkowe premie dla wyróżniających się pracowników, którzy identyfikują się z firmą i dbają o jej wizerunek nawet poza czasem pracy.

3. Jak zwiększyć swoją motywację do pracy?

Jeśli nie pracujesz w firmie, musisz sam sobie zapewniać motywację do pracy. Dotyczy to drobnych przedsiębiorców, pisarzy, a także osób działających jako freelancerzy. Sposoby na zmotywowanie się do pracy:

  • dziel każdy projekt na mniejsze etapy czy zadania i dokładnie je planuj;
  • wyznaczaj sobie nieprzekraczalne terminy do każdego wykonywanego zadania;
  • ustal sobie bardzo dokładny plan dnia;
  • zaobserwuj, co „pożera” ci najwięcej czasu w ciągu dnia i – jeśli jest to coś niezwiązanego z pracą – staraj się to ograniczać;
  • skup się na jednym zadaniu, nie na kilku naraz;
  • nie oszczędzaj czasu na planowaniu;
  • pamiętaj, jaki masz cel w pracy – możesz go sobie zapisać w widocznym miejscu.

Może się wydawać, że motywacja do pracy nie jest taka ważna – w obecnej sytuacji gospodarczej pracownicy nie mają wielkiego wyboru. Jednak pamiętajmy, że brak motywacji u pracowników prędzej czy później wpłynie negatywnie na działalność firmy, a u pracowników zredukuje poziom satysfakcji i zadowolenia ze swoich działań.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze