Plotka – definicja, funkcje, tematy, skutki
Plotki rozprzestrzeniają się w tempie błyskawicy. Jakieś zwierzenie ujawnione jednej osobie w wielkim zaufaniu, zaczyna wędrować dalej i często powraca do nas samych. Plotki towarzyszą nam nie tylko w miejscu pracy, ale także podczas spotkań ze znajomymi czy w gronie rodzinnym. Pojawienie się plotek wynika z tego, że bardzo lubimy rozmawiać o problemach innych ludzi. Powszechnie uważa się, że to kobiety uwielbiają plotkowanie. Mężczyźni także chętnie plotkują. Jakie są najpopularniejsze plotki w pracy?
1. Plotka – definicja
Plotka to, według słownika, niesprawdzona lub kłamliwa pogłoska, która powoduje utratę dobrego wizerunku osoby, której dotyczy. Plotki rodzą się w sytuacjach, gdy ludzie dokładnie nie wiedzą, co tak naprawdę się dzieje i gdy ludzka „ciekawość poznawcza” czyni atrakcyjnym tematem rozmowy każdą aktualną wiadomość. Powszechnie uważa się, że plotkowanie czy obgadywanie kogoś to zachowania negatywne, jednak większość z nas nadal to robi. Poza tym, coraz modniejsze jest umawianie się na pogaduszki czy plotki – sama nazwa tego rodzaju spotkań ma wydźwięk pozytywny. Dlaczego ludzie plotkują?
2. Plotka – funkcje
Plotki pełnią wiele różnych funkcji, np.:
- informują,
- pomagają wzmocnić naszą pozycję w grupie,
- wzmacniają więź społeczną – plotkę przekazujemy osobom, do których mamy zaufanie,
- odrywają od obowiązków,
- budują napięcie,
- wywierają wpływ społeczny – bohaterowie plotki, którzy naruszyli powszechnie obowiązujące normy, zostaną obgadani,
- zaspokajają potrzebę rozumienia wydarzeń i znajdowania rozsądnego wyjaśnienia faktów,
- dają szansę na upust emocjonalnym napięciom i wyrażenie swoich obaw czy pragnień.
3. Plotka – tematy
Najczęstsze tematy plotek to bez wątpienia:
- Awans w pracy – plotka rodzi się, gdy ktoś żywiołowo rozmawia z szefem lub wyjdzie ze spotkania z nim w świetnym nastroju. Plotki na temat awansu ujawniają niechęć pracowników do wszelkich układów.
- Pieniądze – wszyscy pracownicy biurowi lubią rozmawiać o pieniądzach i o tym, na jakim stanowisku, ile się zarabia. Jednak obok informacji o pieniądzach, ocenia się ludzi zajmujących wyższe stanowiska i zazwyczaj sugeruje się ich nieuczciwość lub niekompetencję.
- Szefowie – pracownicy często rozmawiają na temat szefa, zwłaszcza jeśli osoba na tym stanowisku popełnia dużo błędów i wpadek. Szef jest osobą, którą wini się za mniejsze zarobki, większe obowiązki itd. Plotka powoduje, że niechęć do kierownika narasta i podejrzewa się jakieś układy czy niesprawiedliwość w tym, że ktoś taki kieruje firmą. Plotka niszczy autorytet szefa.
- Współpracownicy – plotki na temat współpracowników zaczynają się wtedy, gdy ktoś się komuś narazi lub gdy dojdzie do jakiegoś konfliktu. Wtedy plotka dotyczy nie tylko życia zawodowego danej osoby, ale także życia prywatnego.
- Miłość, romanse – wszyscy pracownicy biurowi wzajemnie się obserwują i są mocno wyczuleni na wszelkie rodzące się romanse w pracy.
4. Plotka – skutki
Każdy plotkarz powinien pamiętać, że informacja, którą wygłasza, nie tylko w niekorzystnym świetle stawia bohaterów plotki, ale także jego. Jeśli rozprzestrzenia kłamstwa, nic nie zyskuje w oczach innych, a wręcz przeciwnie – zostaje uznany za kogoś niewiarygodnego, komu lepiej nie ufać i nie powierzać dyskretnych spraw. Warto pamiętać, że poprzez plotki można zniszyć czyjeś dobre imię, reputację, której odbudowanie może być trudne i czasochłonne. Skutki plotek są więc zarówno indywidualne, jak i społeczne.