9 znaków, że powinieneś rzucić swoją pracę
W poniedziałkowy poranek na myśl o pracy najchętniej przekręciłbyś się na drugi bok i spędził cały dzień w łóżku z wyłączonym telefonem? Czasem po prostu gonią nas terminy, mamy ważne projekty do zamknięcia lub zwyczajnie nie dogadujemy się z kolegą i stąd chwilowe zniechęcenie. Czasami jednak brak motywacji i chęci do pracy to nie tylko irytacja czy wypalenie zawodowe. Myślisz, że dochodzisz do punktu, w którym najlepiej będzie pożegnać się ze swoim etatem? Sprawdź, jakie znaki mogą świadczyć o tym, że powinieneś rzucić pracę.
1. Na myśl o pracy boli cię brzuch
Zawsze słuchaj swojego wnętrza – dosłownie. Jeśli przed wyjściem do pracy twój żołądek się kurczy, masz bóle brzucha i nudności, to nie są objawy przejedzenia czy zatrucia pokarmowego. Prawdopodobnie czujesz się tak zestresowany, że cały twój organizm odczuwa tego skutki. Stres w pracy może wyniszczać nas od środka. Jeśli obecna praca nie przynosi ci radości ani satysfakcji, a dodatkowo przyprawia o ból brzucha, to powinieneś na poważnie rozważyć zmianę posady.
2. Nie pasujesz do reszty
Zdarzają się przypadki, że twoje cele i wartości nie pokrywają się z wizją firmy. Ty chcesz wprowadzać innowacje i próbować nowych rzeczy, a oni chcą robić wszystko po staremu i nie są zainteresowani zmianami. Jeśli na horyzoncie nie widać szans na transformację, to prawdopodobnie przez cały czas będziesz toczył wewnętrzną walkę między własnymi przekonaniami a strategią firmy. To normalne, że możesz się nie zgadzać z polityką firmy, ale jeśli wywołuje to w tobie niechęć do pracy, to pomyśl nad innym zajęciem, które będzie bardziej zgodne z twoimi przekonaniami i wizją.
3. Nigdy nie śmiejesz się w pracy
Zastanów się, kiedy ostatnio szczerze śmiałeś się w pracy. Nie umiesz sobie przypomnieć? Wiadomo, że dzień pracy nie składa się z samych przyjemnych i relaksujących momentów, jeśli jednak nic nie sprawia ci radości i nie masz dobrych, przyjacielskich stosunków z kolegami, być może czas na zmiany.
4. Ciągle odkładasz wszystko na później
Prokrastynacja, czyli odkładanie spraw na później, może być sygnałem, że praca nie sprawia ci przyjemności i nie daje satysfakcji. Jasne, każdy z nas ma gorsze dni i zostawia część zadań na później, ale jeśli zdarza się to bardzo często, powinno cię to zaniepokoić.
5. Nie możesz się rozwijać
Lubisz swoją pracę i kolegów, ale wiesz, że nie masz szans na awans? Z logicznego punktu widzenia powinieneś zająć miejsce swojego szefa, ale wiesz, że nic z tego? Jeśli zdasz sobie sprawę z tego, że możesz albo zostać w tym samym miejscu na zawsze, bez szans na rozwój i lepsze stanowisko, albo odejść, decyzja powinna być jasna. Dobra praca to taka, która daje ci szanse na rozwój i zdobywanie wciąż nowych kompetencji, dlatego nie wahaj się, jeśli obecne stanowisko cię ogranicza i nie daje żadnych perspektyw zmian na lepsze.
6. Jesteś znudzony na śmierć
Już sama myśl o pracy sprawia, że się nudzisz? Jeśli czujesz, że codziennie robisz to samo, w twojej pracy nie ma żadnych ekscytujących zwrotów ani wymagających zadań, to być może czas na rozsyłanie CV. Nuda nie wydaje się taka zła, ale zwykle ma to negatywny wpływ na jakość pracy. Jeśli przez cały dzień „odwalasz” tylko swoje zadania, na pewno nie pracujesz efektywnie, a to przekłada się również na ciebie. Nuda potrafi zabić każdy, nawet najlepiej zapowiadający się, związek – również ten o charakterze służbowym.
7. Masz syndrom poniedziałku. Codziennie
Już w niedzielne popołudnie z niechęcią myślisz o kolejnym dniu pracy? Większość z nas ma syndrom poniedziałku, czyli negatywne podejście do swoich obowiązków po weekendzie. Jeśli jednak we wtorek czujesz jeszcze większe znużenie, które utrzymuje się aż do piątku, to znak, że coś jest nie tak. Po co spędzać tyle czasu w miejscu, w którym wcale nie chcesz być? Lepiej weź sprawy w swoje ręce i poszukaj zajęcia, które odczaruje poniedziałki.
8. Czujesz się niedoceniony
Nikt z nas nie lubi czuć się jak mały pionek w wielkiej korporacyjnej maszynie, jednak bardzo często właśnie tak się dzieje. Przedsiębiorstwa oczekują od nas lojalności, ale same nie odwdzięczają się tym samym. Jeśli czujesz, że nikt cię nie docenia, nie dostrzega twoich wysiłków i nie widzi w tobie człowieka, a tylko jeden z elementów biznesu, to być może czas na szukanie nowej pracy. Twoje samopoczucie będzie się przekładało na pracę, dlatego lepiej wcześniej zrezygnować, niż tkwić w miejscu, które nie ceni swoich pracowników.
9. Nie znosisz szefa
Nie możesz się dogadać z szefem? Relacje z przełożonym w pracy są bardzo ważne i przekładają się na efektywność. Jeśli nie umiesz współpracować z szefem, a on cię nie wspiera, na pewno nie odniesiesz sukcesu. Nawet jeśli lubisz swoje obowiązki, to z czasem pojawi się frustracja i zniechęcenie. Nie chodzi o to, żeby przyjaźnić się z przełożonym, ale liczy się dobra atmosfera w pracy oraz przekonanie, że masz na kogo liczyć.
Jeśli zauważyłeś, że w czasie tygodnia pracy pojawiają się u ciebie te znaki, to czas na poważne rozważenie innych opcji. Nie przekonuj się na siłę, że warto zostać w tym miejscu pracy. Być może twój czas w tej firmie dobiegł końca – taka jest naturalna kolej rzeczy. Zamiast szukać wymówek, zacznij rozglądać się za nową pracą, która będzie bardziej odpowiadać twoim obecnym oczekiwaniom.