Badania pokazują, jak naprawdę zachowujemy się w trudnych sytuacjach
Najnowsze badania z Uniwersytetu w Plymouth w Wielkiej Brytanii mówią, że technologia wirtualnej rzeczywistości może pokazać, jak dane osoby będą naprawdę zachowywać się w trudnej sytuacji moralnej - wbrew temu, co same twierdzą.
Badania prowadzone przez Kathryn Francis, doktorantkę w Szkole Wyższej Psychologii w Wielkiej Brytanii, pokazują, że ludzie są bardziej skłonni do poświęcania się dla innych w wirtualnej rzeczywistości.
Badanie polegało na tym, że ludzie musieli zdecydować, czy zepchnąć człowieka z mostu, aby zablokować pociąg i uratować w ten sposób pięć innych osób przed śmiercią pod pociągiem.
Naukowcy odkryli, że ludzie byli bardziej skłonni do poświęceń i popychali osobę z mostu w środowisku wirtualnej rzeczywistości częściej niż było to deklarowane w realnym świecie.
Naukowcy odkryli również, że w rzeczywistości wirtualnej rzadziej wykazujemy cechy antyspołeczne i częściej jesteśmy skłonni do poświęceń.
Niniejsze opracowanie jest wynikiem współpracy ekspertów: Kathryn Francis, dr Sylvia Terbeck, dr Michaela Gummerum, dr Giorgio Ganis i Grace Anderson ze Szkoły Wyższej Psychologii Uniwersytetu w Wielkiej Brytanii oraz dr Iana Howarda i Charlesa Howarda z Centrum Robotyki i Ośrodków Neuronowych.
Badania sugerują, że technologia Oculus Rift - urządzenie do odbioru wirtualnej rzeczywistości - może być cennym narzędziem do analizowania moralnych zachowań w społeczeństwie.
"Nasze wyniki oferują nowe spojrzenie na naturę działania moralnego. Rozbieżność istnieje tutaj między działaniami moralnymi deklarowanymi na papierze i moralnymi działaniami w wirtualnej rzeczywistości. Sugeruje to, że mogą one być kontrolowane przez różne procesy" - powiedziała Kathryn Fracis, która również bierze udział w doktoranckich badaniach innowacji poznawczych na Uniwersytecie.
"Podkreśla to prawdziwą różnicę pomiędzy działaniem moralnym i oceną moralną. Wraz z pojawieniem się tych wirtualnych technologii możemy mieć wgląd w to, w jaki sposób podejmujemy trudne decyzje w obliczu emocjonalnie ciężkich dylematów” - dodaje.
Badania sugerują, że działania moralne w wirtualnym świecie mogą mieć decydujący wpływ na ocenę moralną sytuacji w rzeczywistości, a technologia stanowi skuteczną metodę do badania i oceny zachowania moralnego.
"Możliwość korzystania z wciągającej w swój wymiar wirtualnej rzeczywistości w celu oceny zachowań moralnych otwiera nowe perspektywy dla przyszłej psychologicznej oceny zachowań antyspołecznych" - dodała dr Sylvia Terbeck, wykładowca Psychologii Społecznej na Uniwersytecie w Wielkiej Brytanii i współautor badania.
"To jest dobry przykład zastosowania technologii ze świata gier, dzięki którym możliwe jest przeprowadzenie cennych badań behawioralnych i terapii psychologicznych; a my już tak modyfikujemy te symulacje, aby interakcje były jeszcze bardziej realistyczne" - powiedział dr Ian Howarda, profesor w Centrum Robotyki i Systemów Neuronowych na Uniwersytecie w Wielkiej Brytanii.