Marketing sensoryczny - jak wpływa na nasze zmysły?
Czy siedząc w ulubionej restauracji, zastanawiałeś się kiedykolwiek, co tak naprawdę wpływa na wyjątkową atmosferę tego miejsca i sprawia, że wracasz do niego z przyjemnością? Dlaczego w niektórych sklepach robisz zakupy dużo częściej niż w innych? Marketing sensoryczny to sztuka uwodzenia klienta za pomocą różnych bodźców – zapachowych, dźwiękowych i wizualnych, które mają wzbudzić w nim pozytywne uczucia i skojarzenia związane z marką...
1. Sklepy wodzą nas za nos...!
Zapachy odbierane są niezależnie od naszej woli, mają więc dużą siłę oddziaływania. Okazuje się, że odpowiednio dobrane mogą wywoływać konkretne emocje oraz wpływać na nasze decyzje zakupowe. Z tego powodu firmy coraz chętniej inwestują w aromamarketing, który pozwala im budować przewagę konkurencyjną i pozytywny wizerunek. Zastosowanie odpowiednich kompozycji zapachowych może znacznie przedłużyć czas przebywania klienta w sklepie czy w punkcie obsługi. Poza tym piękne zapachy wzbudzają przyjemne odczucia i sprawiają, że dane miejsce kojarzy nam się pozytywnie, dzięki czemu odwiedzamy je często i chętnie. Nic więc dziwnego, że hotele, restauracje czy salony usługowe coraz większą wagę przywiązują do wyboru odpowiednich aromatów. Przykładowo, w damskich sklepach odzieżowych stosowane są raczej delikatne nuty zapachowe, w klubach fitness – zapachy energetyzujące, z kolei w salonach jubilerskich czy samochodowych – kompozycje kojarzące się z prestiżem i luksusem.
2. Jak muzyka wpływa na zmysły?
Dlaczego w sklepach dla młodzieży puszczane są energetyczne piosenki z najnowszych list przebojów, a w eleganckich restauracjach nie usłyszmy Lady Gagi lub One Direction? Muzyka, podobnie jak zapachy, może wpływać na pierwsze wrażenie klienta o sklepie, hotelu lub innym miejscu, dlatego coraz większe znaczenie zyskuje stosowanie audiomarketingu. Odpowiednio dobrana muzyka pomaga stworzyć niepowtarzalny klimat oraz oddziałuje na nasze samopoczucie. Według specjalistów w supermarketach i centrach handlowych dobrze sprawdzają się popularne, dynamiczne utwory, które podobają się ludziom. Rodzaj puszczanej muzyki zależy także od pory roku – inne piosenki możemy usłyszeć latem, a inne w okresie Bożego Narodzenia. Spokojna muzyka działa relaksująco, dzięki czemu skłania klientów do kupowania większej ilości rzeczy. Z kolei dynamiczne i energetyczne utwory wpływają na szybkość robienia zakupów oraz tempo, w jakim poruszamy się po sklepie. Właściwy wybór muzyki może zwiększyć sprzedaż o kilkanaście, a czasami nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawia, że zaczynamy identyfikować się z daną marką. Dzięki ulubionym utworom stajemy się rozluźnieni i łatwiej podejmujemy decyzje zakupowe.
Niemal w każdym miejscu nasze zmysły są wystawione na ogromną ilość bodźców, którym często poddajemy się bez zastanowienia. Znajomość mechanizmu działania marketingu sensorycznego może okazać się przydatna. Zanim sięgniesz po chrupiącą bułkę, mimo że jesteś najedzony, zastanów się, czy nie dzieje się tak w wyniku działania specjalnego rozpylacza o zapachu świeżego pieczywa...