Nowa teoria na temat sposobu, w jaki uczą się nastolatki
Nastolatkowie są zazwyczaj opisywani jako ci, którzy poszukują mocnych wrażeń. Badania dowodzą, że ich mózgi są skonstruowane tak, aby uczyli się wielu rzeczy z przebytych doświadczeń życiowych, co czyni ich lepiej przygotowanymi do życia dorosłego.
Według niewielkiego badania, które polegało na przedstawianiu pewnych obrazów i sprawdzaniu, jak mózgi badanych skanowały i odtwarzały te obrazy, nastolatkowie wykazali się lepszą aktywnością niż dorośli.
Badacze odkryli, że w tym względzie kluczowa jest rola hipokampu w mózgu.
Eksperci są zdania, że odkrycie to może wskazywać na nowe sposoby skutecznego nauczania młodzieży.
Zespół naukowców z Harvardu oraz Uniwersytetów w Kolumbii i Kalifornii postanowił sprawdzić, czy typowe zachowania poznawcze mogą wpłynąć lepiej lub gorzej na wyniki w nauce.
Badanie przeprowadzono wśród 41 nastolatków w wieku od 13 do 17 lat oraz wśród 31 osób dorosłych w wieku od 20 do 30 lat. Opierało się na sprawdzeniu dzięki metodzie MRI, jak ich mózgi skanują obrazy.
Przeprowadzone testy pamięci oraz zadawane pytania dotyczące przedstawionych obrazów wykazały, że nastolatkowie zapamiętują więcej detali, dzięki czemu częściej wybierają prawidłową odpowiedź.
Badanie wskazało więc na to, że nastolatkowie zapamiętują wiele szczegółów z rzeczy i sytuacji, które już były, co świadczy o tym, że czerpią dużą wiedzę z przebytych doświadczeń, co przyspiesza ich usamodzielnienie się oraz wpływa na podejmowanie właściwych decyzji w dorosłości.
Kiedy dokładnie przeanalizowano wyniki badań, odkryto, że u nastolatków odnotowuje się aktywność prążkowia i hipokampu w mózgu, podczas gdy u dorosłych działało w mózgu tylko prążkowie.
Mówili, że te połączenia pomiędzy dwoma ważnymi częściami mózgu dorastającej osoby wyjaśniają, skąd wzięły się lepsze wyniki podczas testów.
Dotychczas nie była znana tak duża rola hipokampu w procesach uczenia się młodych ludzi.
Uważa się, że części te odgrywają kluczową rolę w tworzeniu silnych wspomnień podczas ważnego etapu w życiu.
Julia Davidow, badaczka w dziedzinie psychologii na Uniwersytecie Harvard, powiedziała, że odkrycie to może inspirować do tworzenia nowych sposobów nauczania młodzieży.
"Może być tak, że młodzież będzie dużo lepiej pamiętała rzeczy ze swoich doświadczeń życiowych. W codziennym życiu młodzież patrzy na otaczający świat w sposób zupełnie inny niż dorośli" – mówi Julia Davidow.
Naukowcy teraz badają to, na co jeszcze może wpływać powiązanie hipokampu i prążkowia w mózgu nastolatków.
1. Czym jest hipokamp?
Hipokamp jest często określany jako siedziba pamięci mózgu. Jest to zbiór komórek w środkowej części mózgu w kształcie konika morskiego, który przechowuje i sortuje wspomnienia i odpowiada za zależności między jednym miejscem a drugim.
2. Czym jest prążkowie?
Jest to obszar mózgu zaangażowany w planowanie i podejmowanie decyzji, co jest ważne dla powiązań między działaniem a wynagradzaniem.