Rozwiązanie na zapomnienie
Jaki jest mechanizm „zapominania”? Nie ma jak dotąd jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Przeprowadzono już wiele badań, próbując poznać mechanizm tego procesu - dzięki nim wysunięto kilka teorii.
Teoria zanikania śladów zakłada, iż poznany materiał pozostawia „ślad” w mózgu. Jeżeli nie jest on odnawiany, z czasem znika. Stąd prosty wniosek, iż w razie korzystania z przyswojonych wiadomości, utrwalamy ślad.
Teoria interferencji mówi o tym, iż wszystko, czego się nauczyliśmy, pozostanie w pamięci, o ile nie pojawi się coś nowego, co będzie interferowało z przyswojoną wiedzą (oduczenie się starego materiału dla przyswojenia nowego), tzn. decydujący wpływ na zapominanie ma charakter aktywności zachodzącej po przyswojeniu sobie wiadomości – im mniej się dzieje w tym czasie, tym lepiej dla naszej pamięci. Stąd poglądy, iż najwięcej się pamięta z tego, czego się nauczyło tuż przed snem.
Teoria usuwania głosi, iż pamięć ma określoną pojemność, dlatego w razie natłoku informacji te nowsze wypychają starsze.
Zapominanie, jako utrata dostępu, tzn. nigdy tak naprawdę nie zapominamy, tylko tracimy czasowy dostęp do naszego magazynu informacyjnego, a np. pojawienie się odpowiedniego sygnału, wskazówki może nas ponownie doprowadzić do składowanych wiadomości.
Teorie motywacyjne. Zygmunt Freud twierdził, iż pamiętanie i zapominanie wiąże się z wartością i znaczeniem, jakie miały dla nas dane informacje. Wypieramy np. informacje, które są dla nas przykre. Jednak ten materiał może przetrwać w nieświadomości, prowadząc nawet po latach do konfliktów emocjonalnych.
Co znana aktorka sądzi na temat pamięci i zapamiętywania? - Wywiad z Beatą Tyszkiewicz - ambasadorem kampanii "Rozwiązanie na zapominanie".