Trwa ładowanie...

Savoir-vivre - historia, zasady, ubiór, zachowanie przy stole

Znajomość zasad savoir-vivre w szczególności przydaje się podczas randek
Znajomość zasad savoir-vivre w szczególności przydaje się podczas randek (unsplash.com/rawpixel)

Savoir-vivre to nic innego jak zbiór zasad dobrego zachowania. Tym mianem określa się nie tylko reguły zachowania przy stole, ale także zasady panujące w biznesie, relacje z drugą osobą oraz zasady dotyczące ubioru. Savoir-vivre powinien znać każdy. Będzie nam wówczas zdecydowanie łatwiej i nie popełnimy gafy w towarzystwie.

spis treści

1. Savoir-vivre – historia

Savoir-vivre to francuskie określenie, które oznacza zbiór zasad dobrego wychowania. „Savoir” to „wiedzieć”, „vivre” to żyć, zatem savoir-vivre to nic innego jak wiedza o życiu. Choć nazwa savoir-vivre pochodzi z jezyka francuskiego, to jego korzenie wcale nie sięgają do Francji. Zasady dobrego wychowania powstały w starożytnej Grecji. Grecy dążyli do doskonałości i ceremoniały były dla nich ważne.

W średniowieczu troszkę zapomniano o savoir-vivre. Renesans przywrócił zasadny savoir-vivre do łask. Rozwijały się one w przeciągu kilku następnych stuleci. Pomimo iż w XX wieku nastąpiło ponowne rozluźnienie to savoir-vivre jest nadal obecny w wielu dziedzinach naszego życia.

Zobacz film: "Savoir-vivre według Polaków - największe wpadki"

Musimy pamiętać, że w różnych kulturach te same zachowania mogą być potraktowane inaczej. Dlatego też jeżeli planujemy podróż powinniśmy poznać zasady dobrego wychowania panujące w innych kulturach, aby nie urazić mieszkańców.

2. Savoir-vivre – zasady

Pierwszą i podstawową zasadą savoir-vivre jest szacunek. Nieważne jakie mamy poglądy, ale powinniśmy się szanować. Każdy z nas ma prawo do własnego zdania, wyglądu, religii, orientacji seksualnej, poglądów politycznych. Powinniśmy traktować każdą osobę w taki sposób jak sami chcielibyśmy być potraktowani.

3. Savoir-vivre - stosowany w codziennym życiu

Zasady savoir-vivre mogą wydawać się staroświeckie i ograniczające, ale tylko wtedy,gdy patrzymy na nie powierzchownie. Savoir-vivre, czyli ‘’sztuka życia’’ zmienia się wraz z nami i dostosowuje do aktualnie panujących trendów. Dawniej przywiązywano wielką wagę do tego co wypada, a czego nie wypada robić, jak się ubierać, co i jak jeść, a wysokie wykształcenie szło w parze z obyciem i dobrym wychowaniem. Dziś znajomość zasad savoir-vivre również może nam przynieść pewne korzyści.

3.1. Savoir-vivre - dla lubiących ład i porządek

Każdy z nas od czasu do czasu potrzebuje przeżyć coś spontanicznie, ale zwykle cenimy sobie ład i porządek. Zasady savoir-vivre pomagają nam w codziennych sytuacjach. Wiedza jak się zachować powoduje, że czujemy się spokojniejsi i pewniejsi siebie.

3.2. Savoir-vivre - pomaga w prezentacji

Osoby znające zasady savoir-vivre i umiejące je stosować są lepiej odbierane w środowisku i łatwiej im się żyje. Osoby dobrze wychowane, kulturalne i obyte z zasadami savoir-vivre wzbudzają zaufanie i szybciej zyskują sympatię.

3.3. Savoir-vivre - ułatwia życie

Znajomość zasad savoir-vivre ułatwia życie. Jednym z podstawowych jej aspektów jest okazywanie szacunku drugiemu człowiekowi i traktowanie go tak jak sami chcielibyśmy być traktowani. trzeba jednak pamiętać, że zasady savoir-vivre powinny być stosowane elastycznie i stosownie do okoliczności. Nie warto na siłę utrudniać sobie życia.

4. Savoir-vivre - ubiór

Ponieważ pierwsze wrażenie jest bardzo ważne i oceniamy ludzi po wyglądzie musimy zwrócić uwagę na nasz ubiór. Według zasad savoir-vivre nasz ubiór musi być dopasowany do okoliczności. Tyczy się to zarówno pracy, uroczystości rodzinnych, przyjęć okolicznościowych oraz spotkań biznesowych.

Powinniśmy też uszanować zasady panujące w restauracjach, miejscach kultu. Bardzo często turyści wybierający się na wakacje zagraniczne są zdziwieni, że nie mogą wejść w krótkich spodenkach do restauracji. Bardzo konsekwentnie takie zasady są przestrzegane także w polskich kurortach. Dlatego też strój plażowy zostawmy na plażę, a do restauracji wybierzmy coś bardziej osłaniającego nasze ciało.

5. Savoir-vivre - podczas powitania i przedstawiania

Zasady savoir-vivre jasno określają jak powinien wyglądać rytuał powitania i przedstawiania poszczególnych osób. Mimo tego te codzienne sytuacje mogą sprawiać trudność, dlatego przypominamy, kto pierwszy wyciąga rękę na powitanie i kto pierwszy się przedstawia.

5.1. Savoir-vivre - podanie dłoni

Jeśli chodzi o podawanie dłoni to zasady są dwie. Jako pierwsza dłoń mężczyźnie podaje kobieta. W przypadku osób w różnym wieku pierwsza dłoń wyciąga osoba starsza i podaje ją młodszej.

Podczas spotkań biznesowych osoba na wyższym stanowisku pierwsza podaje dłoń osobie na stanowisku niższym. Co ciekawe, jeśli podczas rekrutacji osobą rekrutującą jest kobieta, to zasady savoir-vivre mówią, że to ona powinna przepuścić mężczyznę w drzwiach do sali, w której mają rozmawiać.

5.2. Savoir-vivre - przedstawianie nieznajomych

Jeśli chodzi o przedstawianie dwóch osób to według zasad savoir-vivre mężczyznę przedstawiamy kobiecie, a osobę stojącą niżej w hierarchii biznesowej osobie stojącej wyżej. Osobie młodszej przedstawiamy osobą starszą.

6. Savoir-vivre - rozmowa o pracę

Warto zachować zasady savoir-vivre podczas rozmowy o pracę - na pewno zrobi to dobre wrażenie na osobie rekrutującej. Zwykle na rozmowie kwalifikacyjnej obowiązuje biznesowy dress code, a więc marynarki, koszule, krawaty i garsonki. Przed pójściem na rozmowę o pracę warto dowiedzieć się jaki rodzaj ubioru obowiązuje w danym miejscu pracy. W ten sposób unikniemy sytuacji, gdy będziemy za bardzo lub zbyt mało eleganccy.

Zasady savoir-vivre mówią również by podczas rozmowy utrzymywać kontakt wzrokowy, ale nie wgapiać się w rozmówcę, a także rzeczowo odpowiadać na pytanie. W złym tonie jest spóźnianie się i przychodzenie zbyt wcześnie. Najlepiej przyjść na rozmowę maksymalnie 10 minut przed wyznaczoną godziną. Warto pamiętać, że na pożegnanie to gospodarz, czyli rekruter podaje rękę i odprowadza gościa do wyjścia z biura.

7. Savoir-vivre - zasady podczas dzwonienia

Zasady savoir-vivre odnoszą się do wszystkich aspektów naszego życia, także do używania telefonów. Rozmowy telefoniczne powinny być prowadzone w godzinach od 8.00 rano do maksymalnie 21.00. Dzwonienie w innych godzinach uznawane jest za nietakt. W pracy nie dzwonimy w sprawach prywatnych, ale jeśli sytuacja jest szczególna, rozmowa powinna być krótka i rzeczowa. Według zasad savoir-vivre, gdy dzwonimy do kogoś obowiązkowo na początku powinniśmy się przedstawić i powiedzieć w jakiej sprawie dzwonimy. Jeśli połączenie zostało przerwane, oddzwonić powinna osoba, która wykonywała połączenie.

8. Savoir-vivre - podczas wizyty towarzyskiej

Podczas odwiedzin najważniejszy jest szacunek okazany gospodarzowi. Zasady savoir-vivre mówią, że jeśli odwiedzamy kogoś w domu lub mieszkaniu powinniśmy czuć się swobodnie, ale w granicach rozsądku. Niewskazane jest zaglądanie do szafek czy otwieranie zamkniętych drzwi do innych pomieszczeń, jeśli gospodarz sobie tego nie życzy. Warto też szanować przyzwyczajenia i zwyczaje gospodarza. Nie powinno się krytykować wystroju domu.

9. Savoir-vivre - gdy zapraszamy gości

Zasady savoir-vivre obowiązują również przy zapraszaniu gości. Nie mówimy tu oczywiście o spontanicznym zaproszeniu najbliższych przyjaciół. Jeśli organizujemy spotkanie to zgodnie z zasadami savoir-vivre uczestników przyjęcia powinniśmy zaprosić z minimum dwutygodniowym wyprzedzeniem. Jednorazowo najlepiej zaprosić nie więcej niż 8 osób. Dzięki temu wszyscy będą mogli nawiązać ze sobą podobny kontakt i swobodnie rozmawiać. Zasady savoir-vivre mówią, że lepiej nie zapraszać na jedno spotkanie osób o skrajnie różnych poglądach oraz tych, które żywią do siebie nieskrywaną niechęć. Gospodarz powinien przywitać każdego gościa, wskazać mu miejsce, w którym może zostawić okrycie wierzchnie i zaprosić do konkretnego pokoju. O tym, czy gościa oprowadzić po mieszkaniu lub domu decyduje gospodarz. Zasady savoir-vivre są jasne: podczas spotkania w złym tonie jest podkreślanie ile czasu, wysiłku i pieniędzy gospodarz włożył w przygotowanie spotkania.

10. Savoir-vivre - pisanie e-maili

Zasady savoir-vivre obowiązują również podczas pisania e-maili. Najwięcej problemów w korespondencji elektronicznej stwarza zwykle powitanie i pożegnanie. Zamiast stosować nieprawidłową i przez wielu niemile widzianą formę ‘’witam’’ na początku maila lepiej napisać “Szanowny Panie/Szanowna Pani/Szanowni Państwo”. Taka forma powitania jest stosowana w e-mailach pisanych do osób, z którymi łączą nas stosunki oficjalne. Takiego e-maila kończymy słowami “z poważaniem” i podpisujemy się imieniem i nazwiskiem. W mniej oficjalnych e-mailach zasady savoir-vivre dopuszczają stosowanie form typu ‘’dzień dobry”, “cześć” na powitanie i “pozdrawiam” na końcu e-maila.

11. Savoir-vivre – zachowanie przy stole

Na temat savoir-vivre przy stole można byłoby napisać niejedną książkę. Zasady savoir-vivre określają zarówno ułożenie sztućców, nakrycie stołu, serwowanie potraw, napojów czy zachowania w trakcie posiłków. Każdą dobrą restauracje poznamy po nakryciach stołów, a także po nienagannej obsłudze.

Przy stole siedzimy prosto, z plecami opartymi o krzesło. Nie powinniśmy zakładać nogi na nogę. Na stole trzymamy tylko dłonie, absolutnie nie opieramy łokci. Na sztućce nabieramy małe porcje i kierujemy je wprost do ust.

Według zasad savoir-vivre przed posiłkiem powinniśmy położyć na kolanach serwetkę. W czasie posiłku nie powinno się rozmawiać. Jeżeli już zdecydujemy się na rozmowy, nie powinny być głośne. Nie jest w dobrym tonie zjadanie dekoracji z potrawy lub z drinka. Podczas posiłku nie odchodzimy od stołu.

Savoir-vivre tyczy się także zasad spożywania i nalewania alkoholu. Kieliszek od wina podczas nalewania powinien stać na stole. Podnosimy do za nóżkę i pijemy powolnymi łykami. Na kieliszku nie powinien zostać ślad po szmince, dlatego przed wypiciem wina powinniśmy usunąć szminkę z ust.

Zasady savoir-vivre nie należą do najprostszych, ale warto się nimi kierować, jeżeli chcemy dobrze wypaść w oczach naszych znajomych, współbiesiadników, pracodawcy czy osób w biznesie.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze