Savoir-vivre - historia, zasady, ubiór, zachowanie przy stole

Savoir-vivre to nic innego jak zbiór zasad dobrego zachowania. Tym mianem określa się nie tylko reguły zachowania przy stole, ale także zasady panujące w biznesie, relacje z drugą osobą oraz zasady dotyczące ubioru. Savoir-vivre powinien znać każdy. Będzie nam wówczas zdecydowanie łatwiej i nie popełnimy gafy w towarzystwie.

Znajomość zasad savoir-vivre w szczególności przydaje się podczas randekZnajomość zasad savoir-vivre w szczególności przydaje się podczas randek
Źródło zdjęć: © unsplash.com/rawpixel

Savoir-vivre – historia

Savoir-vivre to francuskie określenie, które oznacza zbiór zasad dobrego wychowania. „Savoir” to „wiedzieć”, „vivre” to żyć, zatem savoir-vivre to nic innego jak wiedza o życiu. Choć nazwa savoir-vivre pochodzi z jezyka francuskiego, to jego korzenie wcale nie sięgają do Francji. Zasady dobrego wychowania powstały w starożytnej Grecji. Grecy dążyli do doskonałości i ceremoniały były dla nich ważne.

W średniowieczu troszkę zapomniano o savoir-vivre. Renesans przywrócił zasadny savoir-vivre do łask. Rozwijały się one w przeciągu kilku następnych stuleci. Pomimo iż w XX wieku nastąpiło ponowne rozluźnienie to savoir-vivre jest nadal obecny w wielu dziedzinach naszego życia.

Musimy pamiętać, że w różnych kulturach te same zachowania mogą być potraktowane inaczej. Dlatego też jeżeli planujemy podróż powinniśmy poznać zasady dobrego wychowania panujące w innych kulturach, aby nie urazić mieszkańców.

Savoir-vivre według Polaków - największe wpadki

Savoir-vivre – zasady

Pierwszą i podstawową zasadą savoir-vivre jest szacunek. Nieważne jakie mamy poglądy, ale powinniśmy się szanować. Każdy z nas ma prawo do własnego zdania, wyglądu, religii, orientacji seksualnej, poglądów politycznych. Powinniśmy traktować każdą osobę w taki sposób jak sami chcielibyśmy być potraktowani.

Savoir-vivre - stosowany w codziennym życiu

Zasady savoir-vivre mogą wydawać się staroświeckie i ograniczające, ale tylko wtedy,gdy patrzymy na nie powierzchownie. Savoir-vivre, czyli ‘’sztuka życia’’ zmienia się wraz z nami i dostosowuje do aktualnie panujących trendów. Dawniej przywiązywano wielką wagę do tego co wypada, a czego nie wypada robić, jak się ubierać, co i jak jeść, a wysokie wykształcenie szło w parze z obyciem i dobrym wychowaniem. Dziś znajomość zasad savoir-vivre również może nam przynieść pewne korzyści.

Savoir-vivre - dla lubiących ład i porządek

Każdy z nas od czasu do czasu potrzebuje przeżyć coś spontanicznie, ale zwykle cenimy sobie ład i porządek. Zasady savoir-vivre pomagają nam w codziennych sytuacjach. Wiedza jak się zachować powoduje, że czujemy się spokojniejsi i pewniejsi siebie.

Savoir-vivre - pomaga w prezentacji

Osoby znające zasady savoir-vivre i umiejące je stosować są lepiej odbierane w środowisku i łatwiej im się żyje. Osoby dobrze wychowane, kulturalne i obyte z zasadami savoir-vivre wzbudzają zaufanie i szybciej zyskują sympatię.

Savoir-vivre - ułatwia życie

Znajomość zasad savoir-vivre ułatwia życie. Jednym z podstawowych jej aspektów jest okazywanie szacunku drugiemu człowiekowi i traktowanie go tak jak sami chcielibyśmy być traktowani. trzeba jednak pamiętać, że zasady savoir-vivre powinny być stosowane elastycznie i stosownie do okoliczności. Nie warto na siłę utrudniać sobie życia.

Savoir-vivre - ubiór

Ponieważ pierwsze wrażenie jest bardzo ważne i oceniamy ludzi po wyglądzie musimy zwrócić uwagę na nasz ubiór. Według zasad savoir-vivre nasz ubiór musi być dopasowany do okoliczności. Tyczy się to zarówno pracy, uroczystości rodzinnych, przyjęć okolicznościowych oraz spotkań biznesowych.

Powinniśmy też uszanować zasady panujące w restauracjach, miejscach kultu. Bardzo często turyści wybierający się na wakacje zagraniczne są zdziwieni, że nie mogą wejść w krótkich spodenkach do restauracji. Bardzo konsekwentnie takie zasady są przestrzegane także w polskich kurortach. Dlatego też strój plażowy zostawmy na plażę, a do restauracji wybierzmy coś bardziej osłaniającego nasze ciało.

Savoir-vivre - podczas powitania i przedstawiania

Zasady savoir-vivre jasno określają jak powinien wyglądać rytuał powitania i przedstawiania poszczególnych osób. Mimo tego te codzienne sytuacje mogą sprawiać trudność, dlatego przypominamy, kto pierwszy wyciąga rękę na powitanie i kto pierwszy się przedstawia.

Savoir-vivre - podanie dłoni

Jeśli chodzi o podawanie dłoni to zasady są dwie. Jako pierwsza dłoń mężczyźnie podaje kobieta. W przypadku osób w różnym wieku pierwsza dłoń wyciąga osoba starsza i podaje ją młodszej.

Podczas spotkań biznesowych osoba na wyższym stanowisku pierwsza podaje dłoń osobie na stanowisku niższym. Co ciekawe, jeśli podczas rekrutacji osobą rekrutującą jest kobieta, to zasady savoir-vivre mówią, że to ona powinna przepuścić mężczyznę w drzwiach do sali, w której mają rozmawiać.

Savoir-vivre - przedstawianie nieznajomych

Jeśli chodzi o przedstawianie dwóch osób to według zasad savoir-vivre mężczyznę przedstawiamy kobiecie, a osobę stojącą niżej w hierarchii biznesowej osobie stojącej wyżej. Osobie młodszej przedstawiamy osobą starszą.

Savoir-vivre - rozmowa o pracę

Warto zachować zasady savoir-vivre podczas rozmowy o pracę - na pewno zrobi to dobre wrażenie na osobie rekrutującej. Zwykle na rozmowie kwalifikacyjnej obowiązuje biznesowy dress code, a więc marynarki, koszule, krawaty i garsonki. Przed pójściem na rozmowę o pracę warto dowiedzieć się jaki rodzaj ubioru obowiązuje w danym miejscu pracy. W ten sposób unikniemy sytuacji, gdy będziemy za bardzo lub zbyt mało eleganccy.

Zasady savoir-vivre mówią również by podczas rozmowy utrzymywać kontakt wzrokowy, ale nie wgapiać się w rozmówcę, a także rzeczowo odpowiadać na pytanie. W złym tonie jest spóźnianie się i przychodzenie zbyt wcześnie. Najlepiej przyjść na rozmowę maksymalnie 10 minut przed wyznaczoną godziną. Warto pamiętać, że na pożegnanie to gospodarz, czyli rekruter podaje rękę i odprowadza gościa do wyjścia z biura.

Savoir-vivre - zasady podczas dzwonienia

Zasady savoir-vivre odnoszą się do wszystkich aspektów naszego życia, także do używania telefonów. Rozmowy telefoniczne powinny być prowadzone w godzinach od 8.00 rano do maksymalnie 21.00. Dzwonienie w innych godzinach uznawane jest za nietakt. W pracy nie dzwonimy w sprawach prywatnych, ale jeśli sytuacja jest szczególna, rozmowa powinna być krótka i rzeczowa. Według zasad savoir-vivre, gdy dzwonimy do kogoś obowiązkowo na początku powinniśmy się przedstawić i powiedzieć w jakiej sprawie dzwonimy. Jeśli połączenie zostało przerwane, oddzwonić powinna osoba, która wykonywała połączenie.

Savoir-vivre - podczas wizyty towarzyskiej

Podczas odwiedzin najważniejszy jest szacunek okazany gospodarzowi. Zasady savoir-vivre mówią, że jeśli odwiedzamy kogoś w domu lub mieszkaniu powinniśmy czuć się swobodnie, ale w granicach rozsądku. Niewskazane jest zaglądanie do szafek czy otwieranie zamkniętych drzwi do innych pomieszczeń, jeśli gospodarz sobie tego nie życzy. Warto też szanować przyzwyczajenia i zwyczaje gospodarza. Nie powinno się krytykować wystroju domu.

Savoir-vivre - gdy zapraszamy gości

Zasady savoir-vivre obowiązują również przy zapraszaniu gości. Nie mówimy tu oczywiście o spontanicznym zaproszeniu najbliższych przyjaciół. Jeśli organizujemy spotkanie to zgodnie z zasadami savoir-vivre uczestników przyjęcia powinniśmy zaprosić z minimum dwutygodniowym wyprzedzeniem. Jednorazowo najlepiej zaprosić nie więcej niż 8 osób. Dzięki temu wszyscy będą mogli nawiązać ze sobą podobny kontakt i swobodnie rozmawiać. Zasady savoir-vivre mówią, że lepiej nie zapraszać na jedno spotkanie osób o skrajnie różnych poglądach oraz tych, które żywią do siebie nieskrywaną niechęć. Gospodarz powinien przywitać każdego gościa, wskazać mu miejsce, w którym może zostawić okrycie wierzchnie i zaprosić do konkretnego pokoju. O tym, czy gościa oprowadzić po mieszkaniu lub domu decyduje gospodarz. Zasady savoir-vivre są jasne: podczas spotkania w złym tonie jest podkreślanie ile czasu, wysiłku i pieniędzy gospodarz włożył w przygotowanie spotkania.

Savoir-vivre - pisanie e-maili

Zasady savoir-vivre obowiązują również podczas pisania e-maili. Najwięcej problemów w korespondencji elektronicznej stwarza zwykle powitanie i pożegnanie. Zamiast stosować nieprawidłową i przez wielu niemile widzianą formę ‘’witam’’ na początku maila lepiej napisać “Szanowny Panie/Szanowna Pani/Szanowni Państwo”. Taka forma powitania jest stosowana w e-mailach pisanych do osób, z którymi łączą nas stosunki oficjalne. Takiego e-maila kończymy słowami “z poważaniem” i podpisujemy się imieniem i nazwiskiem. W mniej oficjalnych e-mailach zasady savoir-vivre dopuszczają stosowanie form typu ‘’dzień dobry”, “cześć” na powitanie i “pozdrawiam” na końcu e-maila.

Savoir-vivre – zachowanie przy stole

Na temat savoir-vivre przy stole można byłoby napisać niejedną książkę. Zasady savoir-vivre określają zarówno ułożenie sztućców, nakrycie stołu, serwowanie potraw, napojów czy zachowania w trakcie posiłków. Każdą dobrą restauracje poznamy po nakryciach stołów, a także po nienagannej obsłudze.

Przy stole siedzimy prosto, z plecami opartymi o krzesło. Nie powinniśmy zakładać nogi na nogę. Na stole trzymamy tylko dłonie, absolutnie nie opieramy łokci. Na sztućce nabieramy małe porcje i kierujemy je wprost do ust.

Według zasad savoir-vivre przed posiłkiem powinniśmy położyć na kolanach serwetkę. W czasie posiłku nie powinno się rozmawiać. Jeżeli już zdecydujemy się na rozmowy, nie powinny być głośne. Nie jest w dobrym tonie zjadanie dekoracji z potrawy lub z drinka. Podczas posiłku nie odchodzimy od stołu.

Savoir-vivre tyczy się także zasad spożywania i nalewania alkoholu. Kieliszek od wina podczas nalewania powinien stać na stole. Podnosimy do za nóżkę i pijemy powolnymi łykami. Na kieliszku nie powinien zostać ślad po szmince, dlatego przed wypiciem wina powinniśmy usunąć szminkę z ust.

Zasady savoir-vivre nie należą do najprostszych, ale warto się nimi kierować, jeżeli chcemy dobrze wypaść w oczach naszych znajomych, współbiesiadników, pracodawcy czy osób w biznesie.

Źródło artykułu: WP abcZdrowie

Wybrane dla Ciebie

Weterynarz ostrzega. Te rasy najczęściej chorują na raka
Weterynarz ostrzega. Te rasy najczęściej chorują na raka
Przekształca się w cyjanek. Nigdy nie podawaj ich psu
Przekształca się w cyjanek. Nigdy nie podawaj ich psu
Twój kot tak robi? W ten sposób pokazuje, że ci ufa i cię kocha
Twój kot tak robi? W ten sposób pokazuje, że ci ufa i cię kocha
Weterynarz ostrzega. "Ta rasa nie powinna być już hodowana"
Weterynarz ostrzega. "Ta rasa nie powinna być już hodowana"
Takie kobiety najbardziej podobają się mężczyznom. Wyniki zaskoczyły naukowców
Takie kobiety najbardziej podobają się mężczyznom. Wyniki zaskoczyły naukowców
Zrezygnowała z alkoholu. Jej życie intymne zmieniło się nie do poznania
Zrezygnowała z alkoholu. Jej życie intymne zmieniło się nie do poznania
Alarmujący wzrost rozwodów w Polsce. To nie zdrada jest główną przyczyną
Alarmujący wzrost rozwodów w Polsce. To nie zdrada jest główną przyczyną
Przyśniła ci się zmarła osoba? Ekspertka od snu wyjaśnia, dlaczego to ważne
Przyśniła ci się zmarła osoba? Ekspertka od snu wyjaśnia, dlaczego to ważne
Szybki test osobowości. Wybierz ludzika, z którym się utożsamiasz
Szybki test osobowości. Wybierz ludzika, z którym się utożsamiasz
Takie są skutki małżeństwa. Analizy przeprowadzono w 7 krajach
Takie są skutki małżeństwa. Analizy przeprowadzono w 7 krajach
Zbadali kobiety, które często uprawiają seks. Taką zmianę zauważono
Zbadali kobiety, które często uprawiają seks. Taką zmianę zauważono
Cmentarne faux pas. Tego nie rób pod żadnym pozorem
Cmentarne faux pas. Tego nie rób pod żadnym pozorem