15 sposobów na poprawę koncentracji w pracy
Znudzenie obowiązkami zawodowymi jest dość powszechne. Nawet osoby, które lubią swoją pracę, po pewnym czasie nierzadko zaczynają rutynowo wykonywać codzienne czynności. A monotonia i obniżona koncentracja wpływają niestety negatywnie zarówno na efektywność, jak i zadowolenie z pracy.
Jeśli czujesz, że masz problemy z koncentracją w pracy, szukaj nowych inspiracji, które pomogą ci obudzić kreatywność i wzmocnić zdolność skupienia. Dzięki nim szybko ograniczysz rozpraszacze oraz zwiększysz swoją uwagę!
Skąd czerpać inspirację do pracy? Inspirować mogą m.in. inne osoby, miejsca, natura, muzyka, literatura, wyzwania, rezultaty działań, czy nabywanie nowych umiejętności.
Siedź po królewsku
Osoby, które wykonują pracę siedzącą, powinny zadbać przede wszystkim o dobry i komfortowy fotel biurowy. Codzienne godziny spędzone na nieodpowiednio dopasowanym siedzisku mogą powodować zespoły bólowe kręgosłupa. Co więcej, odczuwany dyskomfort może też powodować szybsze zmęczenie, senność i utrudniać skupienie na wykonywanych czynnościach.
Dlatego też kluczowe jest odpowiednie przygotowanie stanowiska do kilkugodzinnej pracy. Wybierając fotel biurowy, warto zwrócić uwagę na elementy takie jak regulacja siedziska, głębokość siedzenia, wyprofilowane oparcie, czy podłokietniki.
Zarządzaj własną przestrzenią
Koncentracji w pracy sprzyja także ład i porządek na biurku. Zbyt wiele drobiazgów i bibelotów może bowiem znacząco rozpraszać uwagę. To samo dotyczy jedzenia oraz picia. Puste kubki i naczynia nie tylko zabierają miejsce, ale także utrudniają skupienie.
Dlatego też odpowiednia organizacja biurka jest bardzo ważna. Na blacie warto pozostawić tylko rzeczy niezbędne do pracy. Warto zaopatrzyć się także w akcesoria, takie jak przyborniki na długopisy, czy organizery na dokumenty. Dzięki nim niezbędne do pracy rzeczy zawsze będą miały swoje miejsce.
Pij więcej wody
Kolejnym ważnym elementem, sprzyjającym koncentracji w pracy, jest odpowiednie nawodnienie. Odwodniony organizm zaczyna bowiem szybciej odczuwać zmęczenie. Dlatego też regularne sięganie po wodę zapobiega rozpraszaniu uwagi. Płyny warto mieć zawsze w zasięgu ręki, jednak nie powinny one zajmować centralnej części stanowiska pracy.
Ile pić wody w ciągu dnia? Często mówi się o tym, że na jeden kilogram masy ciała, należy wypijać ok. 0,02 litra wody. Jednak w rzeczywistości na ilość spożytych dziennie płynów wpływa też rodzaj pracy i podejmowanej w niej aktywności, ale i masa ciała, czy temperatura otoczenia.
Sięgnij po przekąski pobudzające mózg
Jeśli twój organizm domaga się przekąsek w pracy i jest to silniejsze od ciebie, miej je w zasięgu ręki, np. schowane w szufladzie. Dzięki temu unikniesz sytuacji, które mogłyby cię odciągnąć od pracy.
Warto jednak zadbać o to, by były one nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Przekąski, które najlepiej wspierają koncentrację, to przede wszystkim orzechy, pestki słonecznika i dyni, suszone owoce, czy gorzka czekolada.
Trzymaj w ryzach swój komputer
Dobra organizacja folderów i plików na dysku komputera znacznie ułatwia codzienną pracę. Wskazane jest, by unikać przypadkowego zapisywania dokumentów na pulpicie. Na pulpicie natomiast warto umieścić skróty do najważniejszych programów, by nie tracić czasu na ich wielokrotne poszukiwanie.
Wszelkie pliki powinny być odpowiednio nazwane i pogrupowane tematycznie. Wtedy łatwiej znaleźć niezbędne dokumenty. Warto także regularnie czyścić kosz i raz na jakiś czas przeglądać utworzone foldery.
Lista zadań
Lista zadań do wykonania nie tylko pozwala na lepszą organizację pracy, ale i na odciążenie pamięci oraz lepszą koncentrację na działaniu. Może pomóc zwiększyć produktywność oraz zmniejszyć stres, wynikający z dużej ilości obowiązków.
Lista zadań może być prowadzona w telefonie komórkowym, komputerze lub w formie tradycyjnego kalendarza. Istotne, by była zawsze pod ręką i zawierała najważniejsze informacje, godziny oraz dane teleadresowe.
Przy jej tworzeniu warto jednak pamiętać o pewnej elastyczności. Zbyt sztywne trzymanie się listy może również prowadzić do stresu. Często bowiem konieczne jest bieżące dostosowywanie się do zmieniających się warunków pracy.
Ustal priorytety
Większość z nas jest najbardziej wydajna podczas pierwszych godzin pracy. W tym czasie wiele osób ma największe zasoby energii na realizację zadań. Dlatego też dobrym pomysłem jest wykonywanie najważniejszych obowiązków właśnie w tym czasie.
Następnie zaleca się podejmowanie działań zgodnie z właściwie ustaloną hierarchią, by na końcu zająć się rutynowymi, najmniej pilnymi obowiązkami.
Daj się zrozumieć
Jeśli twój osobisty system pracy zależy od ciebie, poinformuj innych, kiedy mogą się do ciebie zwracać, a kiedy jesteś zbyt zajęty, by odpowiadać na dodatkowe pytania i rozwiązywać nie swoje problemy.
Jeśli współpracownicy będą wiedzieli, że realizujesz ważne zadanie, będą mieli szansę tak zorganizować swoją własną pracę, by jak najlepiej ją wykonywać oraz nie przeszkadzać tobie.
Załóż słuchawki
Niektóre osoby są bardzo wrażliwe na wszelki hałas. U osób z nadwrażliwością słuchową, wszelkie dźwięki płynące z otoczenia, mogą obniżać koncentrację i rozpraszać. Rozwiązaniem mogą być słuchawki, zarówno z funkcją tłumienia hałasu, jak i te do słuchania muzyki.
Słuchawki pozwalają lepiej skupić się na jednym zadaniu. Redukują hałas i pomagają odizolować się od nadmiaru dźwięków z otoczenia. Dzięki nim można lepiej skupić się na wykonywanej pracy.
Posłuchaj muzyki
Wielu osobom w koncentracji pomaga także słuchanie muzyki w pracy. Warto jednak zaznaczyć, że nie każdemu to rozwiązanie pomoże w skupieniu uwagi. Wiele zależy od indywidualnych preferencji, ale i od rodzaju wykonywanych zadań. Ważny jest także rodzaj muzyki.
Osoby, którym zależy na skupieniu, powinny raczej wybierać numery bez tekstu. Z kolei, kiedy pojawia się potrzeba motywacji i pobudzenia, warto postawić na utwory energiczne, rytmiczne. Wykonywanie skomplikowanych działań, obarczonych dużą odpowiedzialnością, można natomiast wesprzeć spokojną melodią, która ukoi nerwy.
Zamknij za sobą drzwi
Dla dobrej koncentracji w pracy kluczowy jest odpoczynek. Dlatego też ważne jest, by znaleźć sposób na zrównoważenie życia zawodowego i prywatnego. Obowiązki zawodowe najlepiej jest wykonywać tylko w godzinach pracy.
O ile to nie jest konieczne, warto powstrzymać się od odbierania telefonów i czytania wiadomości poza godzinami pracy. Dobrze jest unikać pracy w weekendy, a jeśli to niemożliwe, zadbać o dłuższy, nieprzerwany odpoczynek w ciągu tygodnia.
Unikaj pokus portali społecznościowych
W czasie pracy nie loguj się na portalach społecznościowych. Zazwyczaj zostajemy tam o wiele dłużej, niż początkowo planowaliśmy. Czasami coś ciekawego przykuwa naszą uwagę, innym razem ktoś korzysta z okazji, że jesteśmy dostępni i pyta o swoje sprawy.
Jeżeli nie będziesz tego robił, znajomi nauczą się szanować twój czas i będą zgłaszać się wtedy, kiedy jest to wygodne dla obu stron.
Porządkuj pocztę elektroniczną
Wiadomości prywatne i służbowe nie powinny się mieszać. Najlepiej posiadać w tym celu oddzielny adres poczty elektronicznej. Warto również przeglądać regularnie pocztę, kasować lub archiwizować niepotrzebne wiadomości i wyróżniać te najważniejsze. Systematyczność w tym zakresie może ułatwić poszukiwanie informacji przekazywanych nawet kilka miesięcy wcześniej.
Z kolei w przypadku dłuższych nieobecności w pracy, dobrze jest skorzystać z funkcji automatycznej odpowiedzi (autoresponder). Treść takiej wiadomości pozwala automatycznie przekazać najistotniejsze informacje osobie, która wysłała maila.
Zachowaj dobre maniery przez telefon
Odbieraj telefon tylko wtedy, gdy możesz. Jeśli rozmowy są pilne, a ty nie masz na nie czasu, grzecznie wyjaśnij swoją sytuację, zapisz najważniejsze informacje (imię i nazwisko rozmówcy, sprawę, której dotyczy rozmowa, niezbędne dane teleadresowe i ważne terminy), a następnie poinformuj, że zajmiesz się tym, jak tylko będziesz mógł.
Oczywiście później tak zrób. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych nerwów zarówno tobie, jak i osobom po drugiej stronie.