Kinezjologia - charakterystyka, rodzaje, sposób działania, ćwiczenia
Słowo kinezjologia pochodzi z języka greckiego kinein (poruszać się) i logos (uczyć się). Wyróżnia się jej dwa rodzaje - stosowaną oraz edukacyjną. Twórcą metody jest dr Paul Dennison, a ćwiczenia są głównie wykorzystywane do terapiii dzieci z zaburzeniami rozwoju. W jaki sposób działa kinezjologia i czym się charakteryzuje?
1. Co to jest kinezjologia?
Kinezjologia to nauka o ruchu ciała, która jest wykorzystywana w terapii zaburzeń ruchu i uwagi, problemów w nauce czytania oraz pisania.
Metoda została opracowana przez dr Paula E. Dennisona i jest określana gimnastyką mózgu. Kinezjologia ułatwia poznanie własnych możliwości i wpływu ruchu na pracę mózgu.
2. Charakterystyka kinezjologii
Kinezjologia korzysta z dorobku fizyki, chemii, biologii, psychologii i socjologii. Jej główne cele to:
- zrozumienie reakcji organizmu na krótkotrwały, ale intensywny wysiłek fizyczny,
- poznanie mechaniki ruchu i jej cech,
- zrozumienie metod dostosowywania się organizmu do długotrwałego wysiłku,
- badanie czynników, które kontrolują ruch,
- badanie czynników, które oddziałują na zdobywanie zdolności motorycznych,
- poznanie wpływu aktywności fizycznej na zachowanie.
Kinezjologia według założeń ma pozytywnie oddziaływać na równowagę psychiczną, poczucie własnej wartości oraz komunikację ze sobą i innymi.
Jednocześnie poprawiać wewnętrzną i zewnętrzną organizację, uczyć podejmowania trafnych decyzji oraz sposobu na redukcję stresu i rozluźnienie się.
3. Jak działa kinezjologia?
W trakcie rozwoju podczas wykonywania rutynowych czynności, na przykład mycia zębów, mózg tworzy schemat działania, czyli asocjację. Rutynowa czynność zawsze odbywa się w ten sam sposób.
Kinezjologia zwraca uwagę na zmuszanie mózgu do pracy i tworzenia nowych metod działania. Zmiana nie musi być duża – wystarczy umyć zęby drugą ręką.
Ćwiczenie mózgu dobrze rozpocząć od rzeczy prostych, gdyż dla naszego umysłu i tak będą ogromnym wyzwaniem. Nowe połączenia i asocjacje, aktywizacja drugiej półkuli mózgowej i zmiana rutynowych czynności wpłyną pozytywnie na szybkość zapamiętywania, kojarzenia oraz spostrzegawczość.
4. Kinezjologia stosowana
Kinezjologia stosowana ocenia strukturalne i psychiczne aspekty zdrowotne organizmu. W tym celu wykorzystuje manualne testy funkcjonalne i mięśniowe, które badają zależności między mięśniami, a mózgiem.
Metoda rozpoznaje zaburzenia narządów ruchu, organów wewnętrznych oraz sfery psychicznej i emocjonalnej człowieka. Jednocześnie sprawdza reakcje organizmu na czynniki zewnętrzne i wewnętrzne.
Metoda tego typu bazuje na wiedzy o rozwoju układu nerwowego, funkcjonowaniu mózgu oraz technikach, które optymalizują pracę systemu nerwowego.
5. Kinezjologia edukacyjna
Kinezjologia edukacyjna bada motorykę człowieka i jej wpływ na zdobywanie wiedzy za pomocą gimnastyki mózgu. Ćwiczenia stymulują określone ośrodki mózgu oraz ułatwiają stworzenie nowych połączeń nerwowych.
Dzięki temu wzrasta kreatywność, a myśli sprawniej przepływają w systemie nerwowym. Kinezjologia edukacyjna wykorzystywana jest szczególnie w pracy z dziećmi, które mają trudności w nauce, są nadpobudliwe psychoruchowo lub nie zapamiętują informacji.
Ten rodzaj gimnastyki umysłu znajduje zastosowanie we współpracy z dziećmi z dysleksją, dysortografią, dysgrafią, dyskalkulią, z zaburzeniami równowagi czy zaburzeniami motorycznymi.
Kinezjologia edukacyjna odwołuje się do trzech funkcji mózgu - myślenia lateralnego, skupienia i ześrodkowania, czyli kreatywności, dostrzegania nowych możliwości oraz rozwiązania problemu innymi metodami.
6. Kinezjologia - przykładowe ćwiczenia
Ćwiczenia mogą być elementem rehabilitacji, albo wstępem do zajęć lekcyjnych. Nie zajmują one wiele czasu, a przed ich rozpoczęciem należy wypić szklankę wody.
- Umyj zęby drugą ręką niż zwykle - pewnie zajmie to jakieś dwa razy więcej czasu i nie będzie takie łatwe.
- Sprawdź swoją lateralizację nożną i określ, którą nogą wkraczasz na przejście przy zielonym świetle. Jeśli jesteś prawonożny, podczas drogi do pracy staraj się za każdym razem, kiedy się zatrzymasz, zaczynać marsz od lewej nogi.
- Wykąp się z zamkniętymi oczami - zmusisz do większej aktywności zmysły, które normalnie nie uczestniczą w procesie kąpieli.
- Zjedz posiłek z rodziną, nie odzywając się do siebie, a informacje staraj się przekazać gestami.
- Idź do pracy inną drogą lub inną stroną chodnika.
- Zmień ustawienie rzeczy na biurku.
- Dotknij lewym łokciem prawego kolana i odwrotnie.
7. Krytyka kinezjologii
Kinezjologia ma zarówno rzesze zwolenników, jak i sceptyków. Entuzjaści tej metody podkreślają, że gimnastyka mózgu i ruch umożliwiają poszerzenie własnego potencjału umysłowego oraz redukcję deficytów poznawczych u dzieci z różnymi zaburzeniami.
Podkreślają, że kinezjologia dobrze wpływa na równowagę psychiczną, samoocenę, umożliwia zrozumienie swoich uczuć, przeżyć, motywacji, lęków i daje szansę na zdrowy relaks.
Przeciwnicy kinezjologii przedstawiają zastrzeżenia, takie jak:
- brak zgodności z wiedzą o budowie mózgu,
- brak zgodności z wiedzą o funkcjonowaniu mózgu,
- błędne wnioski o skutkach lateralizacji mózgu,
- podział półkul na recepcyjną i ekspresyjną, a temat jest bardziej złożony,
- podział ludzi na lewopółkulowców i prawopółkulowców (różnice pomiędzy ludźmi są bardziej złożone),
- podział oczu lub uszu na syntetyczno-obrazowe lub analityczno-językowe,
- brak dostatecznej wiedzy o budowie narządów zmysłów,
- niewłaściwe stwierdzenie, że półkule mózgu powinny ze sobą współpracować,
- brak dowodów, że ćwiczenia zmieniają funkcje mózgu,
- brak diagnozy neuropsychologicznej,
- pseudonaukowy język,
- niepewna interpretacja znaczenia odruchów,
- brak dostosowania terapii do wieku dziecka,
- cząstkowe odniesienie do filozofii wschodu,
- wysokie koszta,
- manipulacja rodzicami,
- wprowadzanie w błąd pedagogów,
- brak polecania metody przez środowisko naukowe.