Mądrość idzie w parze z wiekiem!
Wszyscy obawiamy się tego, że wraz z upływem lat nie tylko nasze ciało zacznie słabnąć. Proces starzeniadotyczy także, niestety, naszej sprawności intelektualnej – mówiąc krótko, z wiekiem zaczynamy myśleć nieco wolniej. Czy jednak rzeczywiście jest to taki problem? Naukowcy twierdzą, że nie – starszy mózg jest co prawda mniej sprawny, ale wiedza zgromadzona przez te wszystkie lata sprawia, że jego wydajność jest znacznie wyższa niż u ludzi młodych. Możemy więc, mimo zaawansowanego wieku, nadal przewyższać swoje dzieci intelektem.
1. Proces starzenia mózgu
Nie jest prawdą obiegowa opinia, że po 25. roku życia nasza sprawność intelektualna maleje. Tak naprawdę, jak udowodnili naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego, nasz mózg rozwija się całkiem szybko przez pierwsze 40 lat naszego życia – i przez ten czas nasza inteligencja rośnie. Dopiero później ruszają procesy, które zmniejszają stopniowo jego sprawność. Chodzi głównie o otoczkę mielinową neuronów, chroniącą je podobnie jak izolacja przewody przed czynnikami zewnętrznymi i izolującą je elektrycznie. Po 40. roku życia często zaczynają się w niej pojawiać przewężenia i ubytki, które zmniejszają sprawność przechodzenia impulsów w układzie nerwowym. Ten właśnie proces starzenia układu nerwowego odpowiada nie tylko za osłabienie pamięci czy zdolności uczenia się, ale również za niższą sprawność fizyczną, do której przecież także jest potrzebny dobrze i szybko funkcjonujący układ nerwowy.
2. Jak zachować zdolności intelektualne?
Badacze z Instytutu Geriatrii na Uniwersytecie w Montrealu udowadniają, że szybkość to nie wszystko. Oczywiście procesu starzenia nie da się zatrzymać, jednak na to, jak będzie działał nasz mózg w zaawansowanym wieku, możemy sami zapracować przed czterdziestką. Sprawdzono to na grupie 24 osób w wieku od 18 do 35 lat oraz w grupie 10 osób w wieku 55 do 75 lat, wciąż aktywnych zawodowo. Wszyscy otrzymali do wykonania takie same testy kontrolne, mające ocenić ich sprawność intelektualną oraz umiejętność radzenia sobie z problemami, zadaniami i porażkami. Okazało się, że starsza grupa wcale nie radziła sobie znacząco gorzej niż młodsza. Dlaczego? Jak oceniają naukowcy, chodzi o różnice w podejściu do problemu, wynikające z doświadczenia danej osoby. Starsze mózgi bowiem mają to do siebie, że choć posiadają inny sposób poznawania nowych rzeczy, znacznie skuteczniej korzystają z już posiadanych zasobów, niż dzieje się to w przypadku osób młodszych.
Seniorzy są również – zapewne ze względu na życiowe doświadczenie – bardziej pewni swoich umiejętności i mniej podatni na stres oraz krytykę w przypadku popełnienia błędu. Dużo lepiej więc radzą sobie z usunięciem ich skutków i opracowaniem lepszej strategii działania. Bazując na odkryciu naukowców z Montrealu, powinniśmy już w młodości zadbać o swoją sprawność intelektualną w wieku podeszłym i po prostu ćwiczyć nasz mózg. Nabywane teraz wiedza i umiejętności, jak również doświadczenie życiowe, za kilkadziesiąt lat będą naszą główną bronią w walce z procesami starzenia się mózgu.
Ćwiczenie mózgu to inwestycja, której już nigdy później nie będziemy mogli zrobić – bądźmy więc wszechstronni i nie bójmy się nowych wyzwań. To one kształtują nasz umysł, z którego przecież korzystać będziemy jeszcze długie lata.