Urodzony matematyk!
To, że można urodzić się z talentem muzycznym lub malarskim, nie ulega wątpliwości. A co z matematyką? Czy możliwe jest, że niektórzy przychodzą na świat wyposażeni w zdolności matematyczne? Według ostatnich badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Johna Hopkinsa, jest to możliwe. Okazuje się, że zdolności matematyczne u dzieci przedszkolnych są ściśle związane z wrodzonym zmysłem liczby.
1. Zmysł liczby a zdolności matematyczne
Wcześniejsze badania udowodniły, że zmysł liczby dotyczy nie tylko ludzi, ale i zwierząt. Zwierzęta, które polują lub gromadzą pokarm, używają tej zdolności do upewnienia się, gdzie mogą znaleźć największe ilości pożywienia. Ludzie natomiast posługują się zmysłem matematycznym w celu określenia np. ilości wolnych miejsc w kinie lub liczby osób zebranych na jakimś spotkaniu. Interesujące jest, że zmysł matematyczny jest wartością możliwą do obliczenia nawet u noworodków.
Wcześniej ujawniono zależność między zmysłem liczby a zdolnościami związanymi z formalną matematyką u nastolatków. Teraz naukowcy zdecydowali się określić rolę tego „szóstego zmysłu” u niemowląt, a więc dzieci, które nie miały wcześniej styczności z nauczaniem matematyki. Badacze wierzą, że zmysł liczby jest wrodzonym uniwersalnym zjawiskiem, zaś zdolności matematyczne są wyuczone i związane z wpływem kultury i języka. Zależność między tymi dwoma aspektami jest interesującym zagadnieniem. Prawdopodobne jest, że można wpłynąć na zdolności matematyczne dziecka dzięki wcześniejszej ingerencji w rozwój zmysłu liczby.
2. Badania nad zmysłem liczby u dzieci
W celu określenia zdolności matematycznych oraz zmysłu liczby, naukowcy przeprowadzili testy wśród 200 czterolatków. W czasie testu sprawdzającego zmysł liczby, dzieci obserwowały błyszczące skupiska niebieskich i żółtych punktów na ekranie komputera. Obserwacja miała sprawdzić, czy przedszkolaki są w stanie wskazać najliczniejsze skupiska punktów. Oczywiście policzenie kropek nie było możliwe, dlatego, że punkty migały na ekranie, a większość dzieci nie była biegła w liczeniu. Dodatkowo dzieci przeszły testy sprawdzające umiejętność werbalizacji liczb, a także dodawania, mnożenia, określenia i porównywania wartości liczb. Poza testami matematycznymi dzieci przeszły testy sprawdzające umiejętności werbalne. Naukowcy chcieli sprawdzić, czy lepsze wyniki w testach matematycznych nie są po prostu wynikiem wyższego ogólnego poziomu inteligencji niektórych dzieci.
W wyniku badań okazało się, że precyzja zmysłu liczby dzieci była ściśle związana z ich umiejętnościami matematycznymi. Według naukowców znaczy to, że wrodzony zmysł liczby przekłada się na dobre wyniki w szkolnej matematyce. Nadal nie wiadomo jednak, co łączy te dwa aspekty. Możliwe, że dzieci z wrodzonym zmysłem liczby nie mają problemu ze zrozumieniem symbolicznej natury liczb. Inny scenariusz to taki, że dzieci z mniej rozwiniętym zmysłem liczby celowo unikają zabaw opartych na procesach matematycznych, zanim otrzymają instrukcje matematyczne w szkole.
Dzięki nowym badaniom możliwa będzie ingerencja w dziecięcy zmysł liczby po to, aby zwiększyć ich zdolności matematyczne. Dodatkowo, w świetle nowej wiedzy można będzie opracować indywidualne programy nauczania dla dzieci, u których zmysł liczby jest nadzwyczaj rozwinięty.