Szybka nauka tabliczki mnożenia
Nauka tabliczki mnożenia rozpoczyna się już w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Dzięki jej opanowaniu, dzieci mogą odnosić sukcesy matematyczne. Nie wszyscy pierwszoklasiści przyswajają tabliczkę mnożenia w tym samym tempie. „Wzrokowcy” potrzebują dużej tabeli z tabliczką powieszoną w domu, „słuchowcy” lepiej zapamiętają przez głośne powtarzanie, inne dzieci nauczą się w ruchu, a jeszcze inne - podczas ugniatania plasteliny. Jak zatem nauczyć dzieci tej dziedziny matematyki?
1. Tabliczka mnożenia na palcach
Dzieciom najwięcej kłopotu sprawia mnożenie przez 9. W prosty sposób można się tego nauczyć. Wystarczy wyciągnąć przed siebie obie dłonie - powinny być ustawione grzbietem ku górze, a palce muszą być wyprostowane. Przy mnożeniu 9 x 2 należy zagiąć drugi palec, licząc od lewej strony (czyli serdeczny palec lewej dłoni). Wyprostowane palce, które znajdują się po lewej stronie od zgiętego palca wskazują ilość dziesiątek, czyli 1. Wyprostowane palce, które znajdują się po prawej stronie od zgiętego palca, wskazują ilość jedności, czyli 8. Zatem w łatwy sposób dziecko obliczy, że 9 x 2 równa się 18.
Należy jednak pamiętać, że „system palcowy” sprawdza się jedynie w odniesieniu do mnożenia przez 9, nie można już natomiast zastosować go w przypadku działania 5 x 7. Ucząc dziecko tabliczki mnożenia, warto mieć świadomość stylu poznawczego dziecka i preferencji uczenia się. Być może dziecko ma deficyty parcjalne w zakresie zdolności matematycznych i wówczas trzeba wykazać więcej wysiłku i cierpliwości, by dostrzec pierwsze efekty w dziedzinie matematyki.
2. Nauka tabliczki mnożenia
- Duetka – jest to zabawa edukacyjna przeznaczona dla dwójki dzieci. Należy przygotować specjalne karty: kolorowy brystol tnie się na prostokąty wielkości karty do gry. Na każdym prostokącie z jednej strony (awersie) pisze się działanie, a na odwrocie (rewersie) jego wynik. Dzieci dostają po tyle samo kart i na zmianę pokazują sobie kartkę z działaniem. Gdy przeciwnik poda prawidłowy wynik działania z tabliczki mnożenia, otrzymuje kartkę i kładzie ją obok siebie. Wygrywa ten, kto zgromadzi więcej kart.
- Memory – z kartonu należy wyciąć dwa kwadraty, na jednym pisze się działanie z tabliczki mnożenia, a na drugim wynik. Warto wykonać przynajmniej 5 kart i grać jak w typowe „Memory”. Wraz z poznawaniem kolejnych działań w tabliczce mnożenia, należy dorabiać nowe karty.
3. Jak nauczyć tabliczki mnożenia?
W Internecie dostępnych jest wiele gier edukacyjnych, które pomagają opanować tabliczkę mnożenia. Dziecko nauczy się szybciej, kiedy rodzice lub starsze rodzeństwo będą mu w tym pomagali. Działania należy przyswajać stopniowo, w takim tempie, w jakim podawane są w szkole. Niektóre dzieci uczą się w ruchu. Dlatego podczas spaceru warto powtarzać z nimi tabliczkę mnożenia. Tabela z działaniami powinna się znaleźć w widocznym miejscu, obok biurka dziecka, aby malec cały czas miał ją przed oczami. Rodzice powinni chwalić dziecko za postępy w nauce tabliczki mnożenia i motywować je do dalszej pracy, a nie wymagać i karcić za brak widocznych postępów.