Relacje z dziećmi
Relacje z dziećmi są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania podstawowej komórki społecznej. Rodzina stanowi naturalne środowisko wychowawcze, gdyż oddziaływania na dziecko dokonują się w różnorodnych sytuacjach codziennych. Współczesne rodziny zajmują się dziećmi i wychowują młode pokolenie bardzo długo, od urodzenia przez około 20 lat, odgrywając ważną rolę we wszystkich stadiach rozwoju dziecka, aż do osiągnięcia przez nie dojrzałości psychicznej i niezależności ekonomicznej. Relacje z dziećmi zależą od wielu czynników, w tym od wieku dorastających szkrabów.
Postawy rodziców wobec dzieci
Sposób pełnienia funkcji wychowawczych przez rodzinę oraz skutki oddziaływania obojga rodziców na ich dzieci zależą w znacznej mierze od postaw ojca i matki w stosunku do własnych pociech. Postawy rodzicielskie warunkują styl wychowania w rodzinie. Oryginalny projekt taksonomii postaw rodzicielskich zaproponowała Maria Ziemska na podstawie badań dotyczących układu relacji na linii rodzice-dzieci w 283. rodzinach.
Zwykle postawy rodzicielskie stanowią kombinację kilku powyższych typów zachowań między rodzicami a dziećmi. Rzadko spotyka się jednolite i konsekwentne przejawy jednego rodzaju postaw.
Rodzinna atmosfera
Kształtowanie się więzi uczuciowej między członkami rodziny wpływa na ogólną atmosferę życia rodzinnego. Atmosfera rodzinna zależy od wielu czynników, m.in. od:
- osobowości ojca i matki,
- relacji małżeńskich,
- układu stosunków między wszystkimi członkami systemu rodzinnego,
- wielkości rodziny,
- statusu społeczno-ekonomicznego rodziny,
- kolejności urodzin dzieci,
- etapu rozwojowego każdego z dzieci,
- metod wychowawczych,
- powiązań rodziny z innymi grupami społecznymi.
Wzajemne układy w rodzinie są dynamiczne, ulęgają ciągłym zmianom i modyfikacjom, w miarę jak dziecko wzrasta. Każdy okres rozwojowy wymaga innych form oddziaływania rodziców na dziecko oraz przekształcenia pełnionych ról rodzicielskich. Wraz z dojrzewaniem i usamodzielnianiem się własnych pociech autorytet rodzicielski przestaje mieć charakter bezkrytyczny i wyłączny. Nastolatek zaczyna się identyfikować z rówieśnikami i innymi idolami. Mogą pojawić się konflikty, a nawet awantury w związku z tzw. różnicą pokoleń.
Na podstawie licznych badań wyróżniono kilka rodzajów traumatyzującej atmosfery rodzinnej:
- atmosfera napięta – wzajemna nieufność, niedomówienia, poczucie zagrożenia,
- atmosfera hałaśliwa – ciągłe kłótnie i awantury,
- atmosfera depresyjna – dominacja smutku, rezygnacji i przygnębienia,
- atmosfera obojętna – brak więzi emocjonalnej rodziców z dziećmi,
- atmosfera nadmiaru emocji i problemów – nadmierna czułość wobec dziecka lub zbytnie zaabsorbowanie go sprawami rodziny.
Periodyzacja życia rodzinnego
Każde stadium rozwojowe dziecka pociąga za sobą zmiany w strukturze rodziny i konieczność przystosowania się do nowych wyzwań. Periodyzacja życia rodzinnego wyodrębnia pięć faz, w których członkowie rodziny mają do rozwiązania inne problemy adaptacyjne:
- faza wstępna – od narzeczeństwa do ślubu,
- faza tworzącej się więzi małżeńskiej – od ślubu do narodzin pierwszego dziecka,
- rozbudzanie i rozwój postaw rodzicielskich – od niemowlęctwa aż po okres osiągnięcia przez dziecko dojrzałości,
- faza wzajemnego partnerstwa rodzinnego – czas, w którym rodzice mieszkają razem z dorosłymi i samowystarczalnymi pod względem materialnym dziećmi,
- faza pustego gniazda – od momentu opuszczenia domu przez ostatnie dziecko do śmierci jednego ze współmałżonków.
W dobie XXI wieku coraz trudniej o przykłady rodzin, w których życie rodzinne przebiegałoby w taki unormowany i „sztampowy” sposób. Są przecież rodziny bezdzietne, zrekonstruowane, zastępcze, niepełne, związki w konkubinacie, borykające się z kalectwem dziecka, przeżywające traumę przemocy domowej, alkoholizmu czy narkomanii. Trudno zatem generalizować i wyrokować o prawidłowym wzorcu zachowań na linii rodzice-dzieci. Najlepiej kierować się sercem, szanować godność drugiego człowieka i akceptować jego indywidualność.
Źródła
- Gurba E., Wczesna dorosłość [w:] Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN, Warszawa 2006, ISBN 83-01-14151-4.
- Przetacznikowa M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, t. 2, PWN, Warszawa 1986, ISBN 83-01-02475-5.
- Ziemska M., Postawy rodzicielskie, „Wiedza Powszechna”, Warszawa 2009, ISBN 978-83-214-1436-2.