Motywacja pozapłacowa
Motywacja pozapłacowa to inna niż pieniądze forma zachęcania pracowników do podjęcia danego stanowiska lub motywacja do efektywniejszej pracy. Obecnie większość dużych korporacji decyduje się na takie systemy motywacji pracowników. Przedsiębiorstwa proponują firmowe komórki, laptopy, a także samochody. Czasami szef decyduje się poprawić komfort w miejscu pracy. Pracownik może więc liczyć na nowe wyposażenie biura, wygodniejsze krzesło obrotowe czy lepszy komputer.
1. Dbałość o wydajność pracownika
Motywacja pozapłacowa, inaczej system kafeteryjny, to wszystkie gratyfikacje, które pracownik otrzymuje od pracodawcy w celu poprawy wydajności i efektywności pracy. To wszystko składa się na zwiększenie dochodu firmy. Motywacja nie jest stosowana tylko względem pracownika, ale też względem osoby ubiegającej się o konkretne stanowisko. W związku z tym pracodawca będzie się starał przedstawić siebie jako wrażliwego i dbającego o potrzeby innych.
2. Narzędzia motywacji pracowników
Obecnie najczęstszymi narzędziami motywacji pracowników są pakiety medyczne i sportowe, np. wejściówki na siłownię, basen, fitness, bilety na imprezy sportowe i kulturalne. Dodatkowe badania medyczne kuszą pracowników. Osoba korzystająca z pakietu ma większe poczucie bezpieczeństwa i opieki. Sport pomaga dbać o kondycję fizyczną i umysłową. Stanowi też doskonały sposób na relaks po pracy. Poza tym, pracodawcy proponują:
- kupony na lunch w stołówce firmowej,
- opcje na akcje,
- dodatkowe ubezpieczenie,
- finansowanie Internetu,
- bony podarunkowe,
- służbowy samochód, telefon komórkowy, laptop.
Motywacja pozapłacowa sprzyja nie tylko wzbudzeniu większego zaangażowania do pracy, ale służy również jako narzędzie identyfikacji z firmą i gwarancja dbałości o dobre imię przedsiębiorstwa jako marki. Ponadto gratyfikacje pozapłacowe wpływają na postrzeganie przez pracowników zobowiązań wobec firmy – „Skoro firma o mnie dba, muszę być wobec niej lojalny”. Docenienie pracownika, kultura organizacyjna, a nawet wyrażenie aprobaty za pomocą gestu czy uśmiechu mogą przełożyć się na większą identyfikację z rolą zawodową i lepsze efekty pracy. Pracodawcy zamieszczają informacje o dodatkowych systemach motywacji pracowników już w ogłoszeniach rekrutacyjnych. Jeżeli takiej informacji nie ma, osoba ubiegająca się o pracę w danej firmie może sama zapytać o proponowane systemy motywacji pracowników. Jeżeli dana firma nie dysponuje taką ofertą, może stracić kompetentnego kandydata.
3. Jak stworzyć system motywacji pozapłacowej?
Pracodawca powinien zacząć od ustalenia pułapu kwoty, którą może wydać na jednego pracownika. Następnie należy stworzyć listę narzędzi motywacji, które mieszczą się w danej sumie. Pracownik będzie mógł wybrać sobie tę opcję, która mu najbardziej odpowiada. Błędem jest narzucanie wszystkim tych samych propozycji. Czterdziestolatek będzie miał inne potrzeby niż osoba dopiero po studiach. Wynagradzanie kafeteryjne powinno dotyczyć konkretnej usługi. Pracodawca powinien unikać bonów pieniężnych czy kart zakupowych. W końcu motywacja kafeteryjna ma charakter pozapłacowy.