Pokolenie Y – charakterystyka, milenialsi w pracy i jako konsumenci
Pokolenie Y to osoby urodzone między 1984 a 1997 r. w Polsce i 1980 a 2000 r. w USA. Nazywane milenialsami, następną generacją i cyfrowym pokoleniem, pokolenie Y stawia na samorozwój i indywidualizm.
1. Pokolenie Y – charakterystyka
Pokolenie Y dzieli się na młodszych i starszych. Starsi to ci urodzeni między 1980 a 1990 r., natomiast młodsi to dzisiejsi 20-30 latkowie.
Pokolenie Y to indywidualiści, ludzie obyci z technologią, pewni siebie i wykształceni. Urodzeni po zmianie ustroju, reformie edukacji i w czasach wolnej, łatwo dostępnej informacji, stawiają na rozwijanie swoich pasji i zainteresowań – posiadanie nie jest dla nich priorytetem.
2. Pokolenie Y w pracy
Pracownicy pokolenia Y nie lubią ograniczeń, zostawania po godzinach i nerwowej atmosfery. Jeśli coś im nie pasuje, zmieniają stanowisko. Odnajdują się w realiach ery cyfryzacji, nie boją się ryzyka i często decydują się na pracę jako freelancerzy albo założenie własnej działalności.
Pokolenie Y uznaje równość i niechętnie podporządkowuje się szefostwu. Milenialsi wyznają zasadę, że wyżsi rangą pracownicy mają szersze kompetencje, ale nie zasługują z tego powodu na większy szacunek. Korporacje stosują więc politykę swobody, gdzie każdy w firmie zwraca się do współpracowników po imieniu, niezależnie od zajmowanego stanowiska.
3. Pokolenie Y jako konsumenci
Pokolenie Y stawia na indywidualizm i styl. Rzadko interesuje ich jakość produktu – ważne, by miał w sobie ‘’to coś’’.
Inaczej wygląda to w przypadku marek. O ile przedmioty codziennego użytku, np. krzesła do jadalni, mogą być całkowitym pomieszaniem stylów, o tyle metka na ubraniach i dodatkach definiuje pokolenie Y jako ludzi.
Nowoczesne, minimalistyczne lofty i Louis Vuitton z jednej strony, bohema, inspiracje Indyjskie i espadryle z drugiej – pokolenie Y stawia na oryginalność, szyk, elegancję, a przede wszystkim emanowanie pewnością siebie i wyrażanie własnego ‘’ja’’.