Pozwól dziecku grać w gry komputerowe!
Może ci się wydawać, że czas, jaki twoje dziecko spędza na graniu w gry komputerowe, jest stracony. Jednak naukowcy doszli niedawno do wniosku, że gry, które pobudzają pamięć roboczą dzieci, mogą pozytywnie wpływać na myślenie abstrakcyjne oraz umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Pamięć robocza odnosi się do zdolności mózgu do przechowywania i wykorzystania informacji. Jest ona niezbędna przy planowaniu i rozwiązywaniu problemów, a także podczas wykonywania zadań szkolnych, takich jak czytanie ze zrozumieniem lub liczenie. Gry komputerowe mogą przyczynić się również do lepszego radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Umiejętność ta znana jest także jako „płynna inteligencja”.
1. Przebieg badań nad wpływem gier komputerowych na mózg
W badaniach amerykańskich naukowców udział wzięły dzieci z podstawówek i amerykańskich odpowiedników gimnazjów. Ponad 60 dzieci przez miesiąc, pięć razy w tygodniu, wykonywało zadania na komputerach, które wymagały aktywności pamięci roboczej. Jak wyglądały zadania wykonywane przez dzieci? Badanym prezentowano sygnały dźwiękowe i wizualne, przy czym pytano ich, czy dany sygnał już się wcześniej pojawił. Gry komputerowe, w które grały dzieci, miały różną tematykę. Pojawiły się między innymi: nawiedzone zamki, przestrzeń kosmiczna oraz statki piratów. Tematyka gier była powiązana z historyjkami, które dostarczały swoistego kontekstu i optymalizowały motywację uczniów. Dzieci uzyskiwały punkty za dobre wyniki, które mogły wymienić na drobne nagrody, na przykład na ołówki i naklejki.
Uczestnicy badań wykazywali znaczące postępy podczas wykonywania tego typu zadań w porównaniu do rówieśników, którzy wykonywali zadania językowe i przyswajali sobie wiedzę ogólną. Tylko u dzieci, które były poddane treningowi pamięci, zauważono także poprawę w myśleniu abstrakcyjnym oraz w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach. Efekty treningu mózgu utrzymywały się nawet po trzymiesięcznej przerwie od ćwiczeń.
2. Dlaczego pamięć robocza jest ważna?
Pamięć robocza odgrywa ważną rolę w wielu czynnościach, jakie uczniowie wykonują podczas zajęć szkolnych. Jeśli ten rodzaj pamięci u dziecka nie jest wystarczająco dobry, ma ono problemy z ukończeniem wielu zadań. Dzieci ze słabą pamięcią roboczą często zapominają polecenia nauczycieli, ciężko im nadążyć za tokiem lekcji i łatwo rozproszyć ich uwagę. Naukowcy są zdania, że na podstawie funkcjonowania pamięci roboczej można przewidzieć, czy dziecko będzie dobrze radziło sobie w szkole. Deficyty pamięci roboczej są uznawane za pierwotne źródło upośledzenia poznawczego u dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
Naukowcy podkreślają, że wyniki ich badań wskazują na to, że dzieci, u których nastąpiła poprawa w wykonywaniu zadań ćwiczących pamięć roboczą, są w stanie lepiej wykorzystać swój potencjał intelektualny. Poprzez wykorzystanie właściwych metod nauczania można pomóc dzieciom uczyć się efektywnie. Natomiast w przypadku uczniów, którzy zmagają się z deficytami uwagi i słabszym funkcjonowaniem poznawczym, rezultaty badań wskazują na możliwość wyraźnej poprawy w aktywnym myśleniu i umiejętności słuchania.
Niemal każde kolejne badania przyczyniają się do zwiększenia naszej wiedzy o tym, jak funkcjonuje mózg. Co więcej, wyniki takich badań nierzadko mają praktyczne zastosowanie. Nie inaczej jest w przypadku badań nad wpływem gier komputerowych na mózg. Okazuje się bowiem, że gry poprawiające pamięć roboczą mogą przysłużyć się do lepszego funkcjonowania dzieci w szkole.