Kobieta szef
Szefowa w pracy może być bardziej skuteczna i radzić sobie lepiej z kierowaniem ludźmi niż mężczyzna na tym stanowisku. Poza tym, kobiecy model szefowania przewiduje miejsce na emocje i często przynosi lepsze efekty niż męski. Kobieta w partnerski sposób kieruje firmą, w przeciwieństwie do rządów silnej ręki mężczyzny. Panie doskonale wiedzą, kiedy pochwalić swoich pracowników, a kiedy być wobec nich stanowczym. Na stanowiskach kierowniczych potrafią być prawdziwymi profesjonalistami.
1. Kobieta szef a partnerstwo z pracownikami
Panie traktują swoich podwładnych jak ludzi, a nie przedmioty, którymi można rządzić. Starają się być wyrozumiałe, odczytywać ich uczucia i myśli. Kierują się zaufaniem do swoich pracowników i starają się dawać im wiele okazji do wykazania się, np. przez inspirację do samodzielnych zadań.
Dla kobiety atmosfera w pracy jest bardzo ważna. Stara się zachować równowagę między czasem pracy a czasem na wspólne wypicie kawy z pracownikami i żarty. Kiedy ma wątpliwości, szuka pomocy w grupie osób, stara się unikać pochopnego podejmowania decyzji.
Natomiast mężczyzna szef nie okazuje sympatii pracownikom, nie zależy mu na ich zdaniu i dobrych relacjach z nimi. Zazwyczaj jest stanowczy, nieustępliwy oraz surowy. Często pozostaje wyalienowany i nie budzi sympatii wśród podwładnych. Kobieta jest otwarta na uwagi pracowników, liczy się dla niej rozwiązanie kłopotliwej sprawy, a nie postawienie na swoim.
Większość szefowych, nawet gdy zarządzają firmami, ma problem z brakiem wiary w siebie. Kiedy już awansują, starają się wszystkim udowodnić, że są kompetentne i dobrze przygotowane do pracy na tym stanowisku. Rzadko kiedy „spoczywają na laurach”, ale odczuwają potrzebę nieustannego doskonalenia swoich umiejętności.
Oczywiście nic nie prezentuje się zero-jedynkowo i kobieta, która w drodze do awansu na stanowisko kierownicze musiała pokonać wiele przeszkód, w tym zjawisko „szklanego sufitu”, może korzystać z przywileju bycia wyżej w hierarchii firmy i dać upust swoim frustracjom oraz wyładować negatywne emocje na podwładnych.
2. Szefowa a pracownicy
Niestety często zdarza się, że pracownicy oczekują od szefowej łagodniejszego traktowania i wykorzystują jej wyrozumiałość. Kobieta szef powinna wiedzieć, jak zachować rozsądne granice między „matkowaniem” a wykonywaniem obowiązków przez pracowników.
W firmie nie dzieje się dobrze, jeśli atmosfera jest zbyt rozluźniona, a kontakty z pracownikami bardziej zażyłe. Od początku swojego kierowania kobieta szef powinna dbać o dyscyplinę w miejscu pracy i starać się budować swój autorytet.
Kobiety, które są jednocześnie szefami w pracy i matkami w domu, nie mogą pozwolić na to, aby życie zawodowe zdominowało je zupełnie. Muszą starać się zachować dystans między obowiązkami w pracy a obowiązkami domowymi. Właśnie z tego powodu kobietom łatwiej znieść porażkę. Oczywiście, jest rodzaj kobiet szefów, które nie sprawdzają się na tym stanowisku. Zazwyczaj te panie nie wierzą we własne siły i za wszelką cenę starają się udowodnić, że są lepsze od mężczyzn. Za swoje niepowodzenia obwiniają pracowników, często inne kobiety.