Przyjaźń w pracy
Przyjaźń w pracy jest możliwa. Co ważniejsze, wywiera pozytywne działanie na relacje międzyludzkie. Zupełnie inaczej wstajemy rano, gdy wiemy, że czeka nas przyjemny dzień z fajnymi ludźmi. Wtedy nawet obowiązki są jakby przyjemniejsze. Inaczej sprawa wygląda, gdy koleżanka z pracy jest twoim największym wrogiem, a w biurowej atmosferze wyczuwalne są intrygi i plotki. Relacje międzyludzkie w pracy wpływają na efektywność działania całej kadry. Przyjaźń to podstawa właściwych stosunków interpersonalnych. Dlaczego przyjaciel w pracy może być dobrym „kapitałem” do rozwoju własnej kariery zawodowej? Jak znaleźć przyjaciela w pracy?
1. Dlaczego warto znaleźć przyjaźń w pracy?
- Możesz liczyć na wsparcie
Firma, w której pracujesz, staje się dla ciebie drugim domem. Przebywasz tam pięć dni w tygodniu po osiem godzin dziennie. Relacje międzyludzkie w pracy wpływają na twoje samopoczucie. Potrafią je doszczętnie zepsuć lub naprawić. Jakiekolwiek intrygi w pracy potrafią skutecznie „zagęścić” atmosferę. Należy więc temu przeciwdziałać. Przyjaźń w pracy gwarantuje dobrą atmosferę i wsparcie w trudnych chwilach. Jeżeli czeka cię trudna rozmowa z szefem, odczuwasz stres na myśl o ważnym projekcie lub po prostu masz gorszy humor, możesz liczyć na przyjaciół.
- Masz z kim pogadać
Przychodzisz do pracy zdenerwowany, masz problemy w domu, samochód ci nie zapalił i chcesz to wszystko z siebie wyrzucić. Koleżanka z pracy na pewno cię wysłucha, doradzi i podtrzyma na duchu. Jest osobą z zewnątrz, więc będzie umiała z dystansem spojrzeć na twoje problemy. Przyjaźń opiera się na zaufaniu. Dlatego też z przyjacielem możesz pogadać na inne niż pogoda tematy bez obawy, że wszystko zostanie powtórzone.
- Przyjaźń w pracy, przyjaźń prywatnie
Dobre relacje w pracy możesz przenieść na grunt prywatny. Podczas wspólnego wypadu do knajpy lub wspólnej kolacji będziecie mogli porozmawiać swobodniej i poznać waszych partnerów. Może stworzycie fajną paczkę przyjaciół? Przyjaźń wyniesiona z pracy bywa utrzymywana do końca życia.
2. Jakie ryzyko niesie ze sobą przyjaźń w pracy?
Rywalizacja jest nieodłącznym elementem pracy zawodowej. Do niej dołączają się pieniądze, stanowisko, pozycje, kontakty. W takiej sytuacji łatwo dać się zwieść i obłudę, fałsz, „wazeliniarstwo” wziąć za prawdziwą przyjaźń. Bliskie kontakty lepiej nawiązywać na neutralnym gruncie. Znajomościom nawiązanym w pracy trudniej zaufać, gdyż w głowie zapala się lampka kontrolna: „Czy aby ta znajomość jest bezinteresowna?”.
Czasami przyjaźń się kończy. Jeżeli zostało to spowodowane kłótnią, a nadal musicie razem pracować, sytuacja może być nieprzyjemna. Wówczas warto oddzielić sprawy zawodowe od prywatnych i pod żadnym pozorem nie należy opowiadać innym o przyczynach waszego konfliktu. W skrajnych przypadkach niezdrowa atmosfera w pracy z powodu „zerwanej przyjaźni” może skutkować koniecznością zmiany pracy przez jednego z was. Jeżeli przyjaźnisz się z mężczyzną, licz się z tym, że przyjaźń może przerodzić się w romans. To jeszcze bardziej skomplikuje waszą sytuację. Romans w pracy bywa przedmiotem potępienia, szczególnie gdy flirtuje się z szefem. Wówczas wszystkie sukcesy zawodowe są przypisywane „koneksjom łóżkowym”, a nie zaangażowaniu czy kompetencjom.