Rodzaje uczenia się
Ciężko jest zapamiętać dużą ilość informacji lub nauczyć się nowych rzeczy. A przecież można nauczyć się uczyć!
1. Typy pamięci
Niektórym wystarczy raz przeczytać tekst, aby móc powtórzyć informacje w nim zawarte. Inni muszą go usłyszeć, a jeszcze inni wolą go zapisać. Pierwsza grupa to wzrokowcy, druga – słuchowcy, a trzecia – kinestetycy.
Każdy z nas preferuje jeden z tych rodzajów uczenia się, ale mogą one być również używane naprzemiennie. Szczególnie kiedy mamy trudności z zapamiętywaniem, powinniśmy korzystać ze wszystkich metod: czytać na głos, przepisywać, słuchać.
2. Zapamiętywanie informacji
Zapewne każdy z nas kiedyś doświadczył, jak skuteczna jest pamięć krótkotrwała: lekcja, którą czytamy tuż przed odpowiedzią, jest recytowana bez problemu i bez zająknięcia lecz... za chwilę zapominana. Dzieje się tak, dlatego że mózg nie ma czasu zapamiętać informacji. Tej techniki pamięci należy więc używać tylko w szczególnych wypadkach.
Wydaje się, że informacje przeczytane lub przepisane wieczorem, przed samym pójściem spać, same się zapamiętują podczas snu. Rano bez trudu je sobie przypominamy lub uczymy się z dużo większą łatwością. Tak więc, nawet jeśli wieczorem jesteśmy zmęczeni, warto przygotować się do nauki właśnie w ten sposób.
Nauka jest dużo bardziej efektywna, jeśli rozumiemy to, czego się uczymy, niż kiedy uczymy się mechanicznie. Jednak w niektórych wypadkach skuteczne jest korzystanie z tzw. odruchów Pawłowa. Ten rodzaj uczenia się polega na powtarzaniu zdań i formułek aż do automatyzacji, co pozwala na definitywne zapamiętywanie informacji.
3. Rytm biologiczny a uczenie się
Niektóre osoby pracują dobrze tylko rano, inne są w pełni sił wieczorem i w nocy. Oczywiście, pewnych rzeczy, takich jak egzamin, nie można dostosować do indywidualnych preferencji, jednak ucząc się samodzielnie, należy brać je pod uwagę.
Oto kilka uwag. Są kierowane do wszystkich, bez względu na indywidualne preferencje:
- Poranek, aż do obiadu, to najlepszy moment do nauki, wtedy nasze zdolności uczenia się są w szczytowej formie.
- Od razu po obiedzie koncentracja jest osłabiona. Jeśli to możliwe, zrób sobie krótką sjestę. Kilka minut odpoczynku pozwoli na zebranie sił i energii.
- Około godziny 15.00. koncentracja powraca. Oczywiście, nie należy przesadzać z obfitością obiadu, ponieważ może to powodować senność.
- Osoby preferujące nocny tryb życia również mają specjalny czas, w którym ich pamięć i koncentracja są najlepsze. Zazwyczaj jest to tuż po północy, kiedy większość ludzi śpi. Osoby te odczuwają nagły przypływ energii, który pozwala im na efektywną naukę.
4. Dbanie o ciało a efektywność nauki
Zdrowe odżywianie wpływa pozytywnie na zdolności uczenia się i koncentracji. Przede wszystkim należy unikać spożywania tzw. „szybkich cukrów” (cukierków, batoników, białego chleba...). „Cukry wolne” (chleb pełnoziarnisty, makaron, ryż, zboża...) natomiast wspomagają naszą pamięć.
Jeżeli organizm jest niedotleniony, gorzej się uczy. Warto robić przerwy w nauce i wyjść na świeże powietrze. Czas, który „stracisz” na zewnątrz, odzyskasz dzięki zwiększonej efektywności nauki. Po każdej godzinie nauki, zrób krótką przerwę. Twoja koncentracja tylko na tym skorzysta.
Ćwiczenia koncentracji zależą od typów pamięci. Zawsze o tym pamiętaj, kiedy zaczynasz przystępować do przyswajania wiedzy.