Toksyczny pracownik - jak sobie z nim radzić?
Toksyczni współpracownicy to poważny problem w miejscu pracy, który może negatywnie wpłynąć na twoje samopoczucie, odbić się na zdrowiu i życiu prywatnym, a ponadto utrudnić rozwój twojej kariery zawodowej. Pracując w miejscu, gdzie każdy czeka na twoje potknięcie i popełnienie błędu, żyjesz w ciągłym stresie i podenerwowaniu. Czy można tak pracować? Czy da się przetrwać bezustanny konflikt w miejscu pracy? Jak wytrwać w toksycznej pracy?
1. Syndrom toksycznej pracy
Konflikty w zakładzie pracy, nieprzyjemną atmosferę i nieżyczliwych współpracowników określa się czasem amerykańskim terminem „syndrom toksycznej pracy”. Można o nim mówić, gdy u pracownika pojawiają się charakterystyczne objawy, takie jak:
- przygnębienie,
- apatia,
- niechęć do podejmowania nowych wyzwań,
- ciągły stres,
- odreagowywanie sytuacji w pracy na domownikach.
Ponadto, konflikty w miejscu pracy mogą przełożyć się na dolegliwości fizyczne. Ból głowy, złe samopoczucie, bóle pleców to nic innego, jak efekt życia w ciągłym stresie i niepewności.
Toksyczna praca powoduje, że nie masz ochoty nie tylko pojawiać się w miejscu pracy, ale wszystkie obowiązki wykonujesz z niechęcią, z głębokiego przymusu, nie odnajdujesz w nich możliwości rozwoju i szansy dla swojej kariery.
2. Typy osobowości toksycznych współpracowników
Konflikty w pracy w większości wypadków wynikają z nieudanej pracy w zespole. Trudni współpracownicy to główna przyczyna braku efektywności i słabej jakości pracy. Ich osobowości dzieli się zazwyczaj na kilka typów. Oto wybrane z nich:
- złodzieje sławy i pomysłów – jest to jeden z najgorszych typów toksycznych współpracowników; udają twoich przyjaciół, sondują cię misternymi pytaniami, żeby wykorzystać zdobyte od ciebie pomysły i informacje,
- manipulanci – dla nich ludzie są pionkami, pod płaszczem życzliwości i towarzyskości próbują manipulować twoim zachowaniem,
- narcystyczni i megalomani – są to głównie kierownicy, przełożeni o przerośniętych ambicjach, maniacy kontroli i tyrani,
- zastraszający terroryści – zastraszają, stawiają trudne warunki, są natrętni i bardzo dokuczliwi,
- wybuchowi, agresywni, nadpobudliwi – szybko się denerwują, łatwo wyprowadzić ich z równowagi, swoją złość odbijają na innych,
- „dinozaury” – ignorują nowe dyrektywy, robiąc wszystko po staremu, gdyż są przekonani, że kiedyś było lepiej,
- pozornie prawdziwe skarby – są mili, towarzyscy, szukają kontaktów, ale poza nimi nic więcej ich nie interesuje, ignorują wypełnianie swoich obowiązków w pracy.
3. Jak sobie radzić z toksycznymi współpracownikami?
Nie jest łatwo radzić sobie z ludźmi, którzy robią wszystko, by działać na twoją niekorzyść. Czasem jednak nie masz wyboru i musisz pracować w nieprzyjaznej grupie osób. Oto kilka wskazówek, które pomogą ci przetrwać w toksycznej pracy bez szkody na twoim zdrowiu i życiu osobistym:
- staraj się koncentrować wyłącznie na efektach pracy, a nie na cechach charakteru swoich współpracowników,
- bądź konkretny i rzeczowy, wskazuj na fakty, sprawdzone informacje, bo dzięki temu nikt nie będzie mógł podważyć twojej pozycji,
- aktywnie słuchaj swoich współpracowników, by nie mogli zarzucić ci, że ich lekceważysz,
- umiej przyznawać się do błędu i próbuj go naprawić, wtedy przełożeni będą widzieli twoje zaangażowanie, a innym osobom nie dasz powodu do oczerniania twojej osoby,
- staraj się żartować, bo czasem w ten sposób można rozładować negatywną atmosferę,
- wypełniaj postanowienia wypracowane przy rozwiązywaniu konfliktu.
Toksyczni współpracownicy to element pracy, którego właściwie nie da się uniknąć. Ważne jest odczytanie ich negatywnych intencji wobec ciebie i znalezienie drogi radzenia sobie z trudnym zespołem pracowniczym.