Trudni współpracownicy
Toksyczna osoba w pracy to taka, która sprawia, że pójście do firmy wymaga od ciebie dużego samozaparcia. Ciągle cię zadręcza swoimi narzekaniami, podkopuje twój autorytet, plotkuje o wszystkich i na każdy temat, wywołuje ciągłe konflikty w pracy. Toksyczni współpracownicy naprawdę potrafią zamienić pracę w piekło, do którego nie chce się wracać. Jak sobie radzić z trudnym współpracownikiem, a równocześnie zachować ciężko wypracowany profesjonalizm w pracy? Jak nie pozwolić innym, by nasza kariera zawodowa obróciła się wniwecz?
1. Rodzaje toksycznych współpracowników
Ogólnie rzecz biorąc, toksyczne osoby zawsze mają problem ze swoją zbyt niską samooceną. Niskie poczucie własnej wartości mogą kompensować sobie arogancją, wyższością, a nawet agresją i tendencjami manipulatorskimi. W zależności od sposobu przejawiania się niskiej samooceny, trudni współpracownicy dzielą się na trzy grupy:
- tyran – osoba głośna, zwracająca na siebie uwagę wszystkich w pracy, przypisująca sobie czyjeś zasługi, narzucająca innym swoje poglądy, a nawet agresywna;
- męczennik – osoba ciągle narzekająca na cały świat, a także odkładająca zadania „na później”;
- plotkarz – rozsiewa wyłącznie negatywne plotki, dzięki którym chce zrehabilitować wizerunek w oczach szefa.
Wszystkie grupy toksycznych ludzi są bardzo różne, ale działają w podobny sposób – brak poczucia bezpieczeństwa wyrażają poprzez wybuchy złości lub za pomocą pośrednio wyrażonej agresji wobec innych.
2. Jak sobie radzić z toksycznymi współpracownikami?
Toksyczni ludzie często wywołują konflikty w miejscu pracy, co może prowadzić do znacznego spadku efektywności całej załogi pracowniczej. To bardzo trudni współpracownicy. Aby sobie z nimi poradzić, musisz sobie uświadomić, że masz małe szanse, aby zmienić zachowanie toksycznego współpracownika. Możesz jednak spróbować kilku sposobów na uniknięcie trudnych sytuacji i konfliktów w pracy.
- Traktuj wszystkich z równym szacunkiem i profesjonalizmem. Może wówczas trochę ostudzisz zapędy toksycznego kolegi z pracy.
- Nigdy nie daj się wciągnąć w „grę” toksycznej osoby. Nie zaprzeczaj plotkom, staraj się ignorować nieprawdziwe pomówienia.
- Zmień temat, jeśli czujesz, że rozmowa kieruje się w stronę obgadywania współpracowników czy narzekania na wszystko wokół.
- Nie zwierzaj się toksycznej osobie, zachowaj w stosunku do niej dystans. Długie rozmowy mogą się obrócić przeciwko tobie.
Toksyczna osoba to duży problem w pracy. Współpracowników się nie wybiera – trzeba nauczyć się z nimi pracować. Jeśli wszystkie inne sposoby zawiodą, pozostaje jeden najbardziej radykalny – rezygnacja z pracy. Wcześniej jednak warto zawiadomić o problemach we współpracy własnych przełożonych. Obecnie firmy dbają o kulturę organizacyjną i integrację pracowników w celu przeciwdziałania toksycznym zachowaniom wśród kadry. Pracodawcy mają świadomość, że tylko zgrany team może efektywnie pracować dla firmy, dlatego podejmuje się wszelkie kroki profilaktyczne, by niwelować przejawy niezdrowej konkurencji czy rywalizacji, np. w postaci wykradania czyichś pomysłów, donoszenia na kolegów, plotkowania czy dyskryminacji.