Profesjonalny wizerunek
Bez względu na to, czy pracujesz dla kogoś, czy prowadzisz własną działalność, profesjonalny wizerunek jest niezwykle ważny, jeśli chce się osiągnąć sukces zawodowy. Dobry wizerunek stwarza wrażenie rzetelności, wiedzy i doświadczenia, nawet gdy masz pod tym względem pewne braki. Poszukując pracy, warto stworzyć nowy image, który utwierdzi pracodawcę w przekonaniu, że zatrudnienie ciebie to dobra decyzja. Co składa się na profesjonalny wizerunek? Jak zrobić dobre wrażenie na potencjalnym pracodawcy?
1. Wygląd zewnętrzny
O tym, jak ważne jest pierwsze wrażenie, nikomu nie trzeba przypominać. Profesjonalny wygląd daje świetny start dla rozmowy o pracę czy rozmowy z klientem, a z kolei złe wrażenie jest niezwykle trudne do zatarcia, nawet jeśli masz wiele zalet jako pracownik czy przedstawiciel firmy. Nie ma wątpliwości, że osoby atrakcyjne mają łatwiej, również w pracy, jednak nadmierne podkreślanie swojej atrakcyjności seksualnej sprawia wrażenie braku profesjonalizmu i rekompensowania deficytów kompetencji. W rzeczywistości duże znaczenie ma to, czy osoba jest schludna i zadbana. Cechy te w wyglądzie zewnętrznym mogą być wykładnikiem tych samych cech w charakterze danej osoby i podejściu do pracy. Nawet takie detale, jak plamy na ubraniu, brak guzika, brudne paznokcie, wymięta koszula, potargane włosy mogą zniechęcić do ciebie pracodawcę lub potencjalnego klienta. Kreowanie wizerunku to tworzenie dobrego wrażenia właśnie poprzez dbałość o szczegóły.
2. Profesjonalizm w stroju
Eleganckie ubranie świadczy nie tylko o tobie, ale również o twoim stosunku do innych. Ubierając się elegancko, okazujemy szefowi i klientom swój szacunek, a także to, że traktujemy ich poważnie. Dodatkowo elegancki ubiór podkreśla, że jesteśmy kompetentni, a także (często nieświadomie) utożsamiany go z wiedzą i doświadczeniem.
3. Profesjonalizm w mowie
Na wizerunek osoby składa się także to, jak się wypowiada, również w formie pisemnej. Jeśli nasze wypowiedzi są chaotyczne, zawierają dużo kolokwializmów, mówimy bez przekonania, zbyt głośno lub zbyt szybko, a nasze listy i e-maile są niedbałe i nieskładne, robimy wrażenie braku profesjonalnego podejścia, niezorganizowania i lekceważenia. Z tego względu warto popracować nad dykcją, poprawną wymową, a także rozszerzyć swoje słownictwo. Pisząc listy i e-maile, zawsze należy je sprawdzić przed wysłaniem, aby wyeliminować wszystkie błędy, w tym literówki, które przecież źle o nas świadczą.
Profesjonalny wizerunek zapewnia szybki rozwój kariery oraz umożliwia pozyskiwanie wielu klientów. Mając odpowiedni image, już na starcie dodajemy sobie kilka punktów, które dają nam przewagę nad innymi i mogą zaważyć na tym, czy zostaniemy zatrudnieni. Kreowanie wizerunku to dobre rozwiązanie w przygotowaniach do rozmów o pracę i egzaminów. Kreowanie własnego wizerunku poprzez dbałość o ubiór, fryzurę, makijaż, sposób wypowiadania się, kontrolę mowy ciała czy podkreślanie statusu społecznego składa się na autoprezentację – chęć przedstawienia siebie jako osoby kompetentnej, rozsądnej, sympatycznej i godnej zaufania.