Inteligencja przestrzenna - przejawy, wykorzystanie
Inteligencja wizualno-przestrzenna to zdolność do tworzenia umysłowych obrazów przedmiotów i do myślenia o ich położeniu względem siebie. Osoby z rozwiniętą inteligencją przestrzenną potrafią w myślach dokonać rotacji przedmiotów, myślą obrazami i tworzą w umyśle różne wizerunki rzeczywistości. Mają poczucie sensu całości, sprawnie orientują się w zakresie figury i tła oraz potrafią szybko zmieniać perspektywę patrzenia na obraz. Jest to najrzadziej spotykany rodzaj inteligencji.
1. Objawy inteligencji wizualno-przestrzennej
Przejawem inteligencji wizualno-przestrzennej mogą być:
- sprawne posługiwanie się mapą,
- precyzyjne wykonywanie rysunków technicznych,
- doskonałe rysowanie.
Wybitną inteligencją wizualno-przestrzenną odznaczają się malarze, architekci, rzeźbiarze, nawigatorzy, szachiści, przyrodnicy, fizycy teoretyczni oraz stratedzy wojenni. Osobą o genialnej inteligencji wizualno-przestrzennej był między innymi Pablo Picasso.
Osoby z rozwiniętą inteligencją przestrzenną to często esteci, o dobrym wyczuciu koloru, faktury i aranżacji przestrzeni.
2. O czym świadczy doskonała pamięć?
Rozumieją świat za pomocą kształtów, barw i wyobrażeń. Prezentują doskonałą pamięć topograficzną i mają rozwiniętą wyobraźnię. Chętnie używają do myślenia przenośni i obrazów.
Ludzie inteligentni wizualnie są wrażliwi na przedmioty z najbliższego otoczenia, wzory i kolory. Lubią wykonywać różne prace plastyczne, angażując przy tym wszystkie zmysły (tzw. myślenie polisensoryczne). Uwielbiają układać puzzle, klocki, składać różne modele, czytać wykresy, schematy, mapy, tabele i diagramy.
3. Zamiłowanie do sztuki
Wiele osób z wysoką inteligencją wizualno-przestrzenną wykazuje zamiłowanie do sztuki – malarstwa, grafiki, rzeźby. Są to osoby, które zapamiętują informacje w postaci obrazów, preferują różne kompozycje kolorystyczne i czynności wymagające zdolności obserwacyjnych oraz uwagi.
Chętnie wizualizują rozmaite treści w formie wykresów, tabel, schematów, map myśli itp. Nie lubią uczyć się z nudnych linearnych notatek.
Szybko orientują się w nowym miejscu i trójwymiarowej przestrzeni. Szybko odtwarzają w pamięci zapamiętane obrazy, gdyż mają dobrze rozwiniętą pamięć wzrokową i bogatą wyobraźnię. Są to osoby kreatywne, twórcze i wrażliwe na piękno.
Lubią uczyć się za pomocą obrazów, dlatego wybierają książki bogato ilustrowane. Świetnie radzą sobie z zabawami konstrukcyjnymi, różnymi układankami i klockami.
4. Jak rozwijać inteligencję wizualno-przestrzenną?
Istnieje wiele metod stymulacji rozwoju inteligencji wizualno-przestrzennej u dziecka. Wśród nich można wymienić między innymi:
- zajęcia plastyczne;
- zainwestowanie w materiały do prac plastycznych (kredki, farby, skrawki materiałów itp.);
- zabawy klockami;
- układanie puzzli;
- sklejanie modeli;
- wspólne "studiowanie" mapy z dzieckiem, np. podczas jazdy samochodem w dalsze trasy;
- wspólne zorganizowanie w domu „kącika małego majsterkowicza”, w którym razem z maluchem można byłoby tworzyć różne makiety, plansze, rysunki i prace techniczne;
- przedstawianie treści za pomocą rysunków, symboli, wykresów, tabel i map;
- łączenie nauki różnych przedmiotów szkolnych ze sztuką;
- korzystanie podczas nauki z rysunków, fotografii i ilustracji;
- sporządzanie notatek w postaci map mentalnych;
- podkreślanie na kolorowo najważniejszych informacji w tekście;
- wizualizowanie różnych zagadnień;
- stosowanie grafiki komputerowej;
- umieszczanie na ścianach w pokoju malucha różnych plansz i pomocy dydaktycznych;
- oglądanie filmów edukacyjnych;
- grupowanie elementów;
- przedstawianie informacji w formie wizualnej, np. diagramu;
- uczenie się za pomocą wszystkich zmysłów – wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu;
- uczenie się poprzez ruch, taniec i zmianę perspektywy patrzenia.
Osoby z dobrze rozwiniętą inteligencją przestrzenną wykazują dobrą koordynację wzrokowo-ruchową, sprawnie kontrolują swoje ruchy i łatwo wyobrażają sobie różne sceny.
Cechują się też umiejętnościami konstrukcyjnymi, zdolnościami tworzenia i interpretowania map oraz wykonywania różnych pomocy wizualnych. Inteligencja wizualno-przestrzenna jest potrzebna między innymi podczas nauki geografii, matematyki, plastyki, WF-u, techniki i plastyki.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl