Inteligencja matematyczna - jak ją rozwijać?

Inteligencja matematyczna, a precyzyjniej inteligencja matematyczno-logiczna, to rodzaj inteligencji, który bardzo dobrze poddaje się badaniu i znajduje odzwierciedlenie w ilorazie inteligencji IQ. O wysokiej inteligencji matematycznej świadczy zdolność sprawnego liczenia, rozwiązywania zadań arytmetycznych i problemów logicznych czy poszukiwania analogii. Ten rodzaj inteligencji najczęściej przejawiają matematycy, naukowcy, inżynierowie, detektywi, księgowi i prawnicy. Jak objawia się inteligencja logiczno-matematyczna i jak ją rozwijać u dzieci?

Dzieciaki z dobrze rozwiniętą inteligencją matematyczną są z reguły dokładne, systematyczne, zorganizowane i cierpliwe.Dzieciaki z dobrze rozwiniętą inteligencją matematyczną są z reguły dokładne, systematyczne, zorganizowane i cierpliwe.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Przejawy inteligencji logiczno-matematycznej

Inteligencja matematyczno-logiczna koncentruje się wokół myślenia przyczynowo-skutkowego. Dziecko szybko wychwytuje ciągi zdarzeń, układa je w logiczną strukturę i potrafi w sposób kreatywny i skuteczny rozwiązywać najbardziej zawiłe problemy. Dzieciaki z dobrze rozwiniętą inteligencją matematyczną są z reguły dokładne, systematyczne, zorganizowane i cierpliwe. Wcześniej od swoich rówieśników posługują się pojęciami liczby, miejsca i czasu.

Inteligencja matematyczno-logiczna zaczyna się kształtować, zanim maluch zacznie samodzielnie chodzić. Na początku dzieci badają przedmioty manualnie, dotykają wszystkiego, biorą do buzi, badają związki przyczynowo-skutkowe, np. przewracają wazon z wodą, by zobaczyć, co się stanie. W ten sposób poznają otaczający ich świat. Później uczą się liczyć egzemplarze, dodawać, odejmować i wykonywać szereg skomplikowanych obliczeń matematycznych. By móc zacząć rachować, dziecko musi zrozumieć znaczenie liczby i symbolu.

Maluchy z wysoką inteligencją matematyczną są dociekliwe, oszczędne w słowach, lubią porządek i precyzyjne instrukcje. Przyjemność sprawia im uczenie się matematyki, rozwiązywanie łamigłówek i zagadek logicznych, ale inteligencja matematyczna nie tylko predysponuje do zamiłowania do liczenia.

Wiele maluchów z wysoką inteligencją matematyczną uwielbia język polski, a szczególnie gramatykę, możliwość logicznej analizy zadnia, zrozumienia jego struktury. Maluchy te odznaczają się zamiłowaniem do przeprowadzania eksperymentów i myślenia abstrakcyjnego. Poszukują nowych rozwiązań, chętnie posługują się symbolami, kodami alfabetycznymi i numerycznymi. Są konsekwentne w działaniu, precyzyjnie się wysławiają, lubią liczyć, eksperymentować w logiczny sposób i być dobrze zorganizowanym. Poszukują ładu i harmonii.

Formułują wnioski w sposób dedukcyjny. Robią przejrzyste i uporządkowane notatki. Stosują logiczne struktury myślowe. Operują abstrakcyjnymi symbolami. Dostrzegają wewnętrzną strukturę zjawisk i przedmiotów. Uwielbiają pracować na komputerze, np. korzystać z arkuszy kalkulacyjnych.

Rozwój inteligencji matematyczno-logicznej

W jaki sposób stymulować rozwój inteligencji matematycznej u dzieci? Można zachęcać maluchy do myślenia, liczenia i rozwiązywania problemów podczas codziennych czynności. Można też kupować książeczki z różnymi łamigłówkami, zagadkami logicznymi i matematycznymi.

Warto też grać w gry, wymagające wykonania obliczeń matematycznych albo ćwiczeń dotyczących pomiarów i porządkowania liczb. Można też razem z dzieckiem rozwiązywać trudne zadania matematyczne, analizować i interpretować dane albo zachęcać do doświadczeń praktycznych.

Dzieci z wysoką inteligencją matematyczno-logiczną lubią uporządkować miejsce do nauki. Chętnie eksperymentują z liczbami, tworzą prognozy, myślą dedukcyjnie i analitycznie, a potem przedstawiają wnioski w sposób syntetyczny. Do rozwoju inteligencji matematycznej można użyć najnowszych zdobyczy cywilizacji w postaci komputera i różnych programów do obliczeń statystycznych.

By nauka dziecka była efektywniejsza, warto wcielić elementy matematyki do innych przedmiotów szkolnych. Może dzięki pomocy i wsparciu wyrośnie mały geniusz matematyczny?

Źródła

  1. Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, „Nowik”, Opole 2009, ISBN 978-83-89848-79-6.
  2. Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci. Nietypowe gry i zabawy matematyczne, „Nowik”, Opole 2011, ISBN 978-83-62687-06-0.
  3. Winninger M.L., Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu, „Cyklady”, Warszawa 1999, ISBN 83-86859-36-9.

Wybrane dla Ciebie

Weterynarz ostrzega. Te rasy najczęściej chorują na raka
Weterynarz ostrzega. Te rasy najczęściej chorują na raka
Przekształca się w cyjanek. Nigdy nie podawaj ich psu
Przekształca się w cyjanek. Nigdy nie podawaj ich psu
Twój kot tak robi? W ten sposób pokazuje, że ci ufa i cię kocha
Twój kot tak robi? W ten sposób pokazuje, że ci ufa i cię kocha
Weterynarz ostrzega. "Ta rasa nie powinna być już hodowana"
Weterynarz ostrzega. "Ta rasa nie powinna być już hodowana"
Takie kobiety najbardziej podobają się mężczyznom. Wyniki zaskoczyły naukowców
Takie kobiety najbardziej podobają się mężczyznom. Wyniki zaskoczyły naukowców
Zrezygnowała z alkoholu. Jej życie intymne zmieniło się nie do poznania
Zrezygnowała z alkoholu. Jej życie intymne zmieniło się nie do poznania
Alarmujący wzrost rozwodów w Polsce. To nie zdrada jest główną przyczyną
Alarmujący wzrost rozwodów w Polsce. To nie zdrada jest główną przyczyną
Przyśniła ci się zmarła osoba? Ekspertka od snu wyjaśnia, dlaczego to ważne
Przyśniła ci się zmarła osoba? Ekspertka od snu wyjaśnia, dlaczego to ważne
Szybki test osobowości. Wybierz ludzika, z którym się utożsamiasz
Szybki test osobowości. Wybierz ludzika, z którym się utożsamiasz
Takie są skutki małżeństwa. Analizy przeprowadzono w 7 krajach
Takie są skutki małżeństwa. Analizy przeprowadzono w 7 krajach
Zbadali kobiety, które często uprawiają seks. Taką zmianę zauważono
Zbadali kobiety, które często uprawiają seks. Taką zmianę zauważono
Cmentarne faux pas. Tego nie rób pod żadnym pozorem
Cmentarne faux pas. Tego nie rób pod żadnym pozorem