Perswazja - środki językowe: charakterystyka perswazji, język perswazji, skuteczność perswazji
Dziś wiedza o tym, jak wykorzystać środki językowe w funkcji impresywnej gwarantuje życiowy sukces, pozwala przyciągnąć klientów, awansować czy wygrać wybory. Perswazja i używane w celu perswazji środki językowe nie muszą być nieuczciwe. Znaczenie pejoratywne ma za to manipulacja.
W tym artykule:
Czym jest perswazja
Perswazja jest sztuką wywierania wpływu na ludzi poprzez środki językowe, mimikę, gestykulację, intonację czy sam sposób bycia (czyli też komunikację niewerbalną).
Perswazja językowa (łac. persuadere – namawiać, przekonywać) to wszelkie środki językowe, które służą nakłonieniu kogoś do jakiegoś działania lub zmiany postawy czy przekonań. Zjawisko perswazji w języku jest bardzo bliskie manipulacji językowej, od której różnią ją jedynie nacechowanie emocjonalne terminów i używane środki językowe.
Tylko części kontaktów z innymi ludźmi towarzyszy wyłącznie chęć obiektywnego przedstawienia rzeczywistości przez środki językowe. Częściej jednak, jeśli nawet o czymś informujesz, czynisz to, aby nakłonić poprzez środki językowe odbiorcę do przyjęcia określonej postawy, do zaakceptowania przez niego pewnych, często wygodnych dla ciebie przekonań, pożądanych ocen i wartości.
Bielan: komunikacja społeczna to coś, nad czym musimy popracować
Oddziaływanie poprzez środki językowe jest naturalnym elementem komunikowania się ludzi w różnych sytuacjach. Polszczyzna znajduje wiele określeń nazywających działania, w których wypowiedzi nakierowane są na odbiorcę: na jego zachowania, emocje, intelekt. Tak więc: prosisz, przekonujesz, radzisz, nakłaniasz, rozkazujesz, polecasz, zalecasz, każesz, namawiasz, perswadujesz, sugerujesz itd.
W codziennych kontaktach szczególnie skuteczna jest ukryta perswazja, a więc taka, która nie ma ostentacyjnego, ideologicznego charakteru. Perswazja taka to sposób wywierania wpływu nierzucający się w oczy, niedogmatyczny, nienachalny, lecz inteligentnie oddziałujący na psychikę i potrzeby rozmówcy.
Jak rozpoznać język perswazji
Istnieją środki językowe – słowa i formy gramatyczne – wyspecjalizowane w pełnieniu impresywnej funkcji języka. Realizują ją np. czasowniki: „musieć”, „powinien”, „trzeba”, a także tryb rozkazujący, pytania użyte w funkcji trybu rozkazującego („Czy zechciałbyś wysłać list?”, „Czy możesz mi podać sól?”) i pytania retoryczne.
Perswazyjne środki językowe to te, które mają na celu stymulację stanów przekonaniowych w sposób pośredni i bezpośredni. Czym innym są elementy dyrektywne, czyli pośrednie i bezpośrednie wezwania do konkretnych zachowań.
Środki językowe służące perswazji są bardzo liczne i obejmują elementy wszystkich poziomów językowych:
- intonacja, akcent,
- formy fleksyjne („Te niedouczone uczniaki nie będą nam wchodzić na głowę!”),
- formy słowotwórcze („My nie ufamy takim ekspercikom!”),
- formy leksykalne („To są jakieś wierutne bzdury, banialuki i farmazony!”),
- formy składniowe, np. powtórzenia i inwersje.
Zobacz także:
Mechanizmy perswazji to takie, które mają na celu:
- zwalniać odbiorcę od dokonania wyboru poprzez wskazanie jedynej możliwej drogi: „Pomożemy”; „Wyjście z tej sytuacji jest tylko jedno...”; „Każdy, kto naprawdę chce..., musi...”;
- kreować wspólną dla odbiorcy i nadawcy rzeczywistość (użycie form gramatycznych zbioru „my”): „My, Polacy, naród okrutnie doświadczony przez historię...”; „My się nie poddamy!”;
- wartościować, przypisując łatwo rozpoznawalne pozytywne cechy grupie „my”, a negatywne cechy – grupie „oni”;
- potęgować emocje i ograniczać racjonalną refleksję poprzez odwoływanie się do akceptowanych wartości.
Czy perswazja jest skuteczna
Starania wychowawcze rodziców i nauczycieli, praktyka kaznodziejska księży, działalność propagandowa polityków i reklamowa producentów – choć różne pod względem celów szczegółowych – nastawione są na to, by poprzez stosowane wypowiedzi oddziaływać na świadomość i postawy odbiorcy. Są to przykłady zjawiska zwanego perswazją.
Odrębną kwestią pozostaje ocena moralna perswazji. Warto pamiętać, by w technikach wywierania wpływu nie stosować środków nieuczciwych. Należy respektować ich prawo do wyboru własnych przekonań i postaw.
Perswazję wykorzystuje NLP. Z języka perswazji korzystał także Milton Erickson – ojciec współczesnej hipnozy. Od niego twórcy programowania neurolingwistycznego przenieśli matryce językowe do innych dziedzin życia. Wzorce te oddziałują głównie na nieświadomy umysł człowieka, który w dużej mierze steruje ludzkim zachowaniem.
Perswazja językowa omija „bariery kontrolne” świadomego umysłu i wpływa na podświadomość. Wiedzę na temat języka perswazji i znajomość metod podejmowania decyzji przez ludzi należy wykorzystywać zgodnie z własnym sumieniem i zasadami społecznymi.